Markkinointi

Spottiblogi

Pauli Waroman vierasblogi: "Nämä muuttavat kaiken"

Yrityksen täytyy rakentaa uskottava tarina paremmasta tulevaisuudesta, kirjoittaa Pihlajalinnan markkinointi- ja viestintäjohtaja Pauli Waroma vierasblogissaan.

Elämme muutoksen aikaa. Accenturen teettämä tutkimus disruptioindeksistä Pohjoismaissa maalaa kuvan toimialoista, jotka ovat murroksessa, epävakausvaiheessa tai haavoittuvassa vaiheessa. Suurin osa toimialoista on jommassakummassa – ja monet menossa näitä kohti. Vaikka on konsulttitoimiston intresseissä maalata epävarmaa tulevaisuutta, on tulevaisuus todellisuudessakin vähintään utuinen.

Mikä muuttuu, tai pikemminkin, mikä muuttaa? Alla on muutamia omia havaintojani trendeistä, joiden uskon vaikuttavan ihan jokaisen meistä arkeen joko nyt, tai aivan lähiaikoina.

Ilmastotietoisuus

Ilmastotietoisuus on noussut keskusteluun ja alkanut vaikuttaa jopa ihmisten arkeen viimeisen puolen vuoden aikana isossa osassa Suomea. Emme vielä tiedä mihin se johtaa, mutta muutosta on luvassa. Omasta mielestäni jännittävintä on nähdä, tulemmeko lopulta löytämään uusia, kestävämpiä tapoja kuluttaa, vai muutammeko suhdettamme kuluttamiseen kokonaan. Jokaisen yrityksen täytyy alkaa huomioida tämä omassa toiminnassaan. Tuotammeko palvelumme oikein? Tuotammeko oikeanlaista palvelua?

Tekoäly

Ennen uskoimme erilaisiin jumaliin, puihin, taivaankappaleisiin ja henkiolentoihin. Maailmamme järjestyi näiden uskomusten perusteella. Sittemmin siirryimme kohti ihmiskeskeisyyttä, jossa kantava ajatus on se, että me tiedämme itse mikä meille on parasta. Nyt olemme kutsuneet koneet avuksemme ja tekoäly auttaa meitä tekemään päätöksiä suuresta massasta tietoa. Joskus tieto suodatetaan meille niin hyvin, ettemme ole edes varmoja, missä kohtaa päätös tehtiin. Tulevaisuudessa emme enää tee kaikkia päätöksiä itse, vaan luovutamme vallan koneelle, joka tietää enemmän.

Ostamisen prosessi

Myös ostamisen prosessi on muuttunut. Palvelumuotoilun professori Christian Grönroos on muotoillut muutoksen osuvasti: ”Ihmiset eivät maksa siitä, mitä ostavat, vaan he kuluttavat ostamisen prosessia.” Tuotteet eivät tule enää tehtaista kaupan hyllylle, vaan olemme siirtyneet kohti elämyksellistä ostamista. Kuulet palvelusta sosiaalisesta mediasta, arvioit sitä nettifoorumeilla, googlaat sitä, teet varauksen verkossa, palvelu tuotetaan elämyksellisissä tiloissa, kerrot siitä kavereillesi. Kaikki tämä on osa tuotetta, ja kaikkea tätä arvioit, kun arvioit tuotetta ja hintaa, jonka olet siitä valmis maksamaan.

Väestön ikääntyminen

Vuonna 2010 Suomessa oli 940 000 yli 65-vuotiasta. Vuonna 2030 heitä on arviolta peräti 1,5 miljoonaa. Yli 75-vuotiaiden hoidontarve on kolminkertainen keskiarvoon verrattuna ja yli 85-vuotiaiden kuusinkertainen. Samalla syntyvyys laskee kuin lehmänhäntä, eikä maahanmuuttoa haluta nähdä ratkaisuna.

Paras suoja muutoksille on vahva brändi

Muuttaapa edellä mainittu edustamasi yrityksen toimialaa nopeasti tai hitaasti, on paras suoja niiden aiheuttamalle turbulenssille vahva brändi. Brändi on entisten, nykyisten ja tulevien asiakkaiden mielikuva yrityksestäsi. ”Hyvä brändi on kuin hyvä tarina”, sanoo Under Armorin toimitusjohtaja Kevin Plank. Se pitää paikkansa. Yrityksen täytyy rakentaa uskottava tarina paremmasta tulevaisuudesta: sellainen tarina, johon ihmiset haluavat sitoutua ja joka luo heille uskoa tulevaan.

 Tämän tarinan tiedoksi saattamista kutsutaan markkinoinniksi. Tällä hetkellä markkinoinnissa toimivat ehkä parhaiten ilmiöpohjaiset ratkaisut: mitä tekoja voit tehdä, joilla muokkaat maailmaa tarinasi suuntaan, etkä vain tarinaasi maailman suuntaan? Perinteisempiä keinojakin tarvitaan. Niiden kuningas on liikkuva kuva: jos yksi kuva kertoo tuhat sanaa, filmi kertoo yli 24 000 sanaa sekunnissa. Sillä saa tarinaa kerrottua.

Lopulta kuitenkin aivan jokainen kohtaaminen yrityksen kanssa rakentaa brändiä ja tarinaa: nettisivut, asiakaspalvelu, toimipisteet, tuotteet... Kaikki, mitä teet, on joko linjassa tarinan kanssa tai poikkeaa siitä. Jokainen teko, jonka yrityksesi tekee, joko vahvistaa brändiä, pitää sen ennallaan tai tuhoaa sitä. Millaista tulevaisuutta sinä haluat rakentaa?

Pauli Waroma
markkinointi- ja viestintäjohtaja, Pihlajalinna Oy

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme