Digi

Spottiblogi

MTVuutiset.fi lanseerattiin - mitä tapahtui oikeasti?

Uutispalvelu MTVuutiset.fi avautui reilu kuukausi sitten. Suunnittelujohtaja Pasi Raassina kirjoittaa, mitä sivustolla oikeasti tapahtui massiivisen muutoksen keskellä. 

Uutispalvelu MTVuutiset.fi avautui 30.10 korvaten samalla vanhan uutisvetoisen mtv.fi-sivuston. Kahden ensimmäisen viikon aikana ohjasimme kaiken suoran mtv.fi-liikenteen automaattisesti MTVuutiset.fi-sivustolle. Alkaen 13.11. MTV:n nettitv-palvelu Katsomo nappasi mtv.fi-osoitteen itselleen muuttuen mtv-palveluksi ja tällöin suora liikenteenohjaus MTVuutiset.fi-sivustolle purettiin.

Ison median brändi- ja domainmuutos on itsessäänkin jättimäisen jännittävä projekti, mutta erityisen mielenkiintoiseksi kokonaisuus muuttui uuden mtv-palvelun avautuessa. Kuluttajien uudelleenohjauksen poistuessa menetimme vuosien työllä saadun mtv.fi-hakukonelöydettävyyden ja MTVuutiset.fi oli oikeasti ”ihan uusi sivusto” mm. Googlelle.

Tämän kirjoituksen tavoitteena on kertoa mitä MTVuutiset.fi-sivustolla oikeasti tapahtui massiivisen muutoksen keskellä. Pidän fokuksen suurelta osin palvelun käytön mittareissa, mutta sivuan myös asiakastyytyväisyyttä ja mainontaa.


Kokonaisliikenne takaisin kasvupolulla

MTVuutiset.fi kävijät

MTV.fi kokonaisliikenne on ollut vuoden 2018 aikana viikkotasolla n. 2,2 miljoonaa selainta. Ensimmäisen kuuden viikon jälkeen MTVuutiset.fi -liikenne on -5 % perässä koko vuoden keskiarvoa. Palvelun lanseerausviikolla käyttäjämäärät olivat reippaassa kasvussa, mutta muutaman viikon jälkeen notkahdimme pahimmillaan yli 10 % alle keskiarvoviikon.

Viimeisen kahden viikon aikana kokonaisliikenne on saatu turvallisesti takaisin kasvupolulle. Suurin syy kävijämäärän laskuun on hakukoneliikenteen reipas droppaus.

Hakukoneliikenne laskussa

MTVuutiset.fi hakukoneliikenne

Liikenteenlähteistä juuri hakukoneliikenteen tiedettiin laskevan uudistuksen yhteydessä. Suuri osa vuosien varrella MTV.fi-palveluun tehdystä SEO-työstä jäi uudistuksen yhteydessä hyödyttömäksi ja MTVuutiset.fi oli enemmän tai vähemmän ”aidosti uusi verkkopalvelu” Googlelle. Hakukoneliikenne laski tasaisesti kolmisen viikkoa, mutta kääntyi tämän jälkeen kasvuun suurelta osin kaiken sen kovan työn kautta, jota päivittäin teemme palvelun eteen löydettävyyden tukemiseksi. 

Some kompensoi

MTVuutiset.fi someliikenne

Some-liikenne, tarkoittaen Maikkarilla erityisesti Facebookia, kompensoi laskevaa hakuliikennettä. Kasvatimme tietoisesti FB-liikennettä myös ostetulla mainonnalla, mutta olennaista oli myös yksittäisten FB-postauksien optimointi. FB-tili MTVuutiset on perinteisesti keskittynyt ns. koviin uutisiin ja uudistuksen jälkeen olemme laajentaneet kattausta hallitusti urheilu- ja viihdepäivän tähtihetkiin. Kuluttajat ovat ottaneet uudet sisältölinjaukset positiivisesti vastaan.

Mainonta toimii paremmin kuin koskaan

MTVuutiset.fi mainonnan näkyvyysaste

MTVuutiset.fi display-mainonnan näkyvyysaste (viewability) on parantunut tasaisesti vuoden 2018 alusta alkaen. Mainospaikkojen sijoittelu sivustolle, esim. yläpaikan sijoittaminen desktopissa navigaatiopalkin alle ja mobiilipäätelaitteissa ensimmäisen lööpin alle sekä mainosten latausnopeuden optimointi ovat tärkeimmät elementit näkyvyysasteen parantamisessa. Työ jatkuu luonnollisesti vielä ensi vuoden aikana.

Asiakastyytyväisyys on kasvussa

MTVuutiset.fi asiakastyytyväisyys

Mittaamme MTVuutiset.fi asiakastyytyväisyyttä NPS-kyselyllä. Muutokset kirvoittavat suomalaisissa useimmiten ennemminkin kritiikkiä kuin ylistystä, mutta viimeisten viikkojen aikana MTVuutiset.fi -käyttäjät ovat selvästi löytäneet uuden tavan liikkua sivustolla ja ovat siihen tyytyväisiä. Asiakastyytyväisyyden kasvua tukee myös jatkuvasti positiivisesti kehittyvä sessiokohtainen artikkelisivukulutus.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme