Digi

Spottiblogi

MTVuutiset.fi <3 Herakleitos

Hei, tehdään vähän brändityötä mtv.fi -sivustolle?

– Ok, kyllä meidän kannattaa miettiä mihin suuntaan palvelua viedään. Maailmaan mahtuu myös aina lisää pp-slidejä.

Voitas muuten vaihtaa ikoninen verkkobrändi mtv.fi johonkin muuhun, eiks jeh?

– Yes, eiköhän tuokin onnistu.

Tehdään uusi uutissaitti ns. tyhjästä, eli ihan puhtaalta pöydältä.

Toi on fiksua. Päästään samalla kaikesta vanhasta rasitteesta pois.

Muutetaan per heti mtv.fi toiminnanohjaus silleen et koko businesta ohjataan agiilisti.

–Ketterä on käsittääkseni tehokas tapa. Kokeillaan vaan!

Ja tehdään nää kaikki jutut aika nopealla aikataululla ja yhtä aikaa. Kai semmoset pari kvartaalia riittää?

–  (….)


Muutama sana taukoamattomasta muuttumisesta

Antiikin Kreikan filosofi Herakleitoksen mukaan vain muutos on pysyvää. Jos tarkkoja ollaan, niin Herakleitoksen statement oli ”muutoksen maailmassa vain yksi asia on muuttumaton: taukoamaton muuttuminen”. Kuulostaa hienolta! Herakleitoksen lempinimi oli ”Hämärä”.

Uutisvetoinen mtv.fi-sivusto avautui 9.11.1995 ja nyt 30.10.2018 palvelu koki reinkarnaation nimellä MTVuutiset.fi. En ole ihan varma, voimmeko tässä 23 vuoden tai 8391 päivän viitekehyksessä puhua ”taukoamattomasta muuttumisesta”, mutta kaikesta huolimatta viimeiset puoli vuotta ovat olleet täynnä muutosta, kehitystä ja jatkuvasti kasvavaa innostusta. Ingressin mukainen keskustelu ei siis ole kovin kaukana todellisuudesta.

Summaten ajatuksenjuoksua MTVuutiset.fi-uudistukseen liittyen…

1. Tarkennettu visio ja missio

Uskomme tulevien vuosien kasvutavoitteiden olevan helpommin saavutettavissa tarkennetun vision ja missio kautta:

  • Visio: ”Pidämme suomalaiset kiinni MTV uutistarjonnassa 24 h”
  • Missio: ”Laajennamme suomalaisten käsitystä kiinnostavista ja laadukkaista uutisista”

2.  Voimakkaammin mukaan kuluttajien mediapäivään

MTV:n uutisbrändi ei ole jalkautunut täysin optimaalisesti verkkoon ja tällä uudistuksella haluamme luoda MTVuutiset.fi-verkkopalveluun entistä voimakkaammin päivittäistä käyttökonventiota. Haluamme päästä kuluttajien mediapäivään mukaan kuten MTV3-kanavan Kymmenen Uutiset ja Seitsemän Uutiset, joiden äärelle suomalaiset pysähtyvät joka ikinen päivä.

3. Vahvojen uutisbrändien merkitys

Kasvavassa tietotulvassa vahvat ja luotettavat uutisbrändit, kuten MTV Uutiset, korostuvat entisestään.


Häämöttääkö näköpiirissä voitto?

Uusi MTVuutiset.fi on tätä tekstiä kirjoittaessa ollut livenä päivää vajaa viikon ja suomalaiset ovat ottaneet uuden palvelun innoissaan vastaan.

Saimme vanhan mtv.fi-palvelun kulutuksen hyvään kasvuun viimeisen kahden kvartaalin aikana ja uudistus näyttää nopeuttavan kasvua entisestään. Palvelussa vierailleiden eri kävijöiden määrä on lähes 10 % kasvussa tämän vuoden keskiarvoon verrattuna ja uusi käyttöliittymä tuo kasvava videotarjonnan entistä kuluttajaystävällisemmin tarjolle. Myös palvelun asiakastyytyväisyysmittari (NPS) on kääntynyt entistä myönteisemmäksi.

Taistelu ja MTV:n uutishankkeiden uudistukset jatkuvat… häämöttääkö kenties näköpiirissä jo se kuuluisa lopullinen voitto? Sitä on vielä aivan liian aikaista sanoa, mutta varmaa on, että MTV:n historiallisen uutisuudistuksen tarina jatkuu heti vuoden 2019 alussa. There is no business like news business!

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme