Digi

Spottiblogi

Mittarit verkkomainonnan ja asiakastyytyväisyyden ihanaan yhteispeliin

Mainosrahoitteisen liiketoiminnan tekeminen verkossa on haastava taiteenlaji, sillä asiakastyytyväisyys verkkosivustolla olisi parempi, jos mainoksia ei olisi ollenkaan. Miten mittaamme MTV:llä tasapainoa, jossa sekä mainostajat että kävijät ovat tyytyväisiä? Display-mainonnan kehityspäällikkö Maarit Ruuth kirjoitti aiheesta.

Parempaa näkyvyyttä mainonnalle ja samalla parempaa käyttökokemusta - onko se mahdollista?

Uutissivusto koostuu kolmesta asiasta:

  1. erilaisista sisällöistä (artikkeli- ja videomuotoisista)
  2. eri tavoin esitetyistä sisältösuositteluista
  3. mainonnasta

Näiden välinen tasapainottelu on ihanaa ja samaan aikaan hirvittävää. Raja on välillä hiuksenhieno: missä kohdin paremman näkyvyyden tavoittelu mainonnalle huonontaa käyttökokemusta ja vähentää käyttöä suututtamalla kävijän?

Kuitenkin juuri tämän rajan löytämisen on oltava fokuksessa, kun sivustoa suunnitellaan tai siihen tehdään muutoksia. Siitä syystä myös käyttökokemusten mittaaminen ja asiakaspalautteen kuunteleminen ovat tärkeässä roolissa.

Mainosrahoitteisen liiketoiminnan tekeminen on kuitenkin haastava taiteenlaji, sillä tiedetään, että asiakastyytyväisyys verkkosivustolla olisi parempi, jos mainoksia ei olisi ollenkaan. Meidän tulee siis löytää se kohta, jossa verkkosivun kävijä vielä kokee, että hän jää voitolle saadessaan verkkosisällöt veloituksetta käyttöönsä.

MTVuutiset.fin uudistuksessa otimme käyttöön tietyt mittarit, joilla seuraamme teemmekö oikeita asioita mainonnan vaikuttavuuden sekä asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. 

Mittari 1: Mainonnan näkyvyys eli Viewability

Mainospaikkojen näkyvyys, eli viewability, on yksi tärkeimmistä mittareistamme, sillä näkyvyys on ennakkovaatimus sille, että mainonta voi ylipäätään toimia. IAB:n määrittelemä näkyvyyden eli viewabilityn määritelmä on, että mainos on näkyvissä minimissään 1 sekunnin ja vähintään 50 % pinta-alastaan. (Lataa IAB Finlandin viewability-opas täältä)

Hyväksi viewabilityksi määritellään yleisesti desktopissa 70 % ja mobiilissa 50 %.

MTVuutiset.fi:ssä desktopin mainospaikoista jopa 40 % pääsee yli 70 %:n näkyvyyteen, ja mobiilissa 66 % pääsee yli 50 %:n näkyvyyteen.

Kaikkien mainospaikkojemme kokonaisviewability on nyt 66 % tienoilla, markkinan keskiarvon ollessa hieman yli 60 %. 

Vuoden 2019 aikana tulemme ennestään parantamaan näitä lukuja.

Mittari 2: Mainonnan huomioarvot

Mainonnan paremmasta sijoittelusta kertoo myös klikkiprosentti nähdyistä näytöistä, eli viewable CTR%. Normaali klikkiprosentti CTR% tietenkin paranee, kun mainonta on useammin näkyvissä, mutta jos jo näkyvissä olevan mainonnan klikkausprosentti kasvaa, se tarkoittaa parempaa huomioarvoa aiempaan sijoitteluun nähden.

Mittari 3: Asiakastyytyväisyys

Asiakastyytyväisyyttä mitataan MTVuutiset.fi:ssä muun muassa NPS (net promoter score) -tutkimuksella, joka selvittää sivustomme kävijöiltä heidän suositteluhalukkuuttaan palveluamme kohtaan.

Pienen alkunotkahduksen jälkeen olemme nyt viime vuoden keskiarvon yläpuolella, ja annettujen pisteiden trendikäyrä on nouseva. Suosittelijoiden määrä nousee hiljalleen mutta tasaisesti, ja arvostelijoiden määrä on hienoisessa laskussa. Eniten muutosta on tapahtunut suositteluhalukkuudeltaan neutraalien kävijöiden siirtyessä suosittelijoiksi.

Eli vaikka olemme mahdollistaneet mainonnalle paremman näkyvyyden, se ei ole onneksi vaikuttanut negatiivisesti asiakastyytyväisyyteen.

​​​​​​​

Mittari 4: Sisältöjen löydettävyys

Sivustolle tulevan liikenteenlähteiden seuraaminen sekä samaan aikaan artikkelisivujen latauksien määrän kehitys kertovat, miten eri sisältöjemme löydettävyys paranee niin SEO:n ja SoMe:n avulla kuin palvelumme sisällä. Myös artikkelisivulatausten määrä/vierailu pidetään silmällä, jotta saamme nopeasti viitteitä tyytyväisyyden tai sisällönsuosittelun tehon mahdollisesta laskusta.

Alkuvuoden viikot ovat menneet huomattavasti sisällönkulutukselle antamiamme tavoitteita paremmin. Viime vuoden alkuun verrattuna artikkelisivulatausten ero on noin 33 % ja videosisällön kulutuksen ero on noin 188 %.

Suurimpia nousijoita sisällöllisesti ovat tänä vuonna olleet kotimaan uutiset sekä lifestyle-uutiset, varsinkin autot-, terveys- ja hyvinvointi-aiheilla.

Summaten tätä yhteen: sisältöjen parempi löydettävyys, mainonnan parempi toimivuus ja asiakastyytyväisyyden kasvu antavat meille hyvät eväät jatkaa loppuvuoden suunnitelmallista tekemistä!

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme