Ilmiöt

Spottiblogi

Mistä tunnistaa Total TV -ilmiön? Case Love Island Suomi

Love Island Suomi oli viime syksyn isoimpia Total TV -ilmiöitä Suomessa. Miten ohjelmasta kasvaa Total TV -ilmiö? Ohjelman vastaava tuottaja Eevamaria Vassinen avaa taustoja. 

Sain viime keväänä työpöydälleni megailmiön maailmalta: Love Island -ohjelmaformaatti oli menestynyt jo useassa maassa. Kiinnostavaa, ajatteli ammatillinen minä. Henkilökohtaisella tasolla ajattelin, että ohjelma on muita kuin itseäni varten. Kuinka väärässä olinkaan. Käsissäni oli tuleva Total TV -ilmiö ja näin se rakentui.

1. Useammat katsovat ohjelman suoratoistopalvelusta

Love Island Suomi sai tahattomasti räjähdysmäisen aloituksen, kun teknisten ongelmien vuoksi ensimmäisen jakson esitys viivästyi vuorokaudella. Huomioarvo saatiin tappiinsa ja hurjimmat salaliittoteoriat veikkailivat jopa viivästyksen olleen nerokas markkinointikikka.

Sitä se ei kuitenkaan ollut, ohjelma sai lopulta huomionsa sekä uskolliset seuraajansa ihan omilla ansioillaan. Sarja pyöri Subilla syyskuun lopusta alkaen kuutena iltana viikossa kahdeksan viikon ajan.

Kymmenet tuhannet suomalaiset, erityisesti nuoret naiset, odottivat kodeissaan ruudun äärellä klo 22 alkavaa rakkausrealityä. Vielä useammat katsoivat ohjelman mtv- tai C More- suoratoistopalvelusta, ja Love Island Suomi nousikin ihan omaan kategoriaansa MTV:n kulutetuimpien sisältöjen joukossa.

2. Ohjelmasta syntyy lukematon määrä aihetunnisteita

#teamJaura #Panku #kielimoukku #parvekkeella #teamvanne

Love Island Suomesta syntyi nopeasti lukematon määrä erilaisia aihetunnisteita. Ilmiötä voi ajatella totaalisena myös silloin, kun se leikkaa koko kansan tietoisuuden, joko räjähtävästi tai hiljalleen kasvaen.

Ohjelma aktivoi ihmiset keskustelemaan vuolaasti keskenään eri alustoilla. Nuoremman kohderyhmän suosimaan sovellukseen Jodeliin syntyi usean tuhannen hengen Love Island -ryhmä, jossa fanitettiin jopa mainoskatkoilla esitettyjä mainoksia.

3. Puhelinsovellus tukee reaaliaikaisuutta

Ohjelman idea on pohjimmiltaan simppeli; löydä itsellesi pari tai lähdet kotiin. Muista tosi-tv ohjelmista Love Island Suomi eroaa siten, että osallistujille tarjoillaan alkoholia rajoitetusti. Tämä herätti katsojissa ensimmäisten jaksojen ajan närää, mutta kääntyi loppujen lopuksi ”virkistäväksi vaihteluksi”.

Puhelinsovellus, jonka kautta katsojat pääsivät itse mukaan ohjelman käsikirjoittamiseen, tuki ohjelman reaaliaikaisuutta. Sovelluksen lataajat pystyivät äänestämään villasta putoavia ja sinne meneviä ja vaikuttamaan mm. siihen, kuka kilpailijoista viettää yön romanttisessa sviitissä kenenkin kanssa.

Applikaatio heitti vettä myllyyn ohjelman ollessa vuorokautisella tauollaan tarjoten koko ajan uutta kulutettavaa sekä puheenaiheita, joita sitten jatkettiin eri sosiaalisen median kanavissa. Yksi total TV- ilmiön keskeisistä piirteistä onkin se, että ohjelma antaa yleisölle puhuttavaa seuraavaan jaksoon asti. Applikaatiota ladattiin ohjelman aikana ennätysmäiset 155 000 kertaa.

4. Tavoitetaan edelläkävijöiden kohderyhmä: nuoret naiset

”Vasten kaikkia odotuksia Love Islandista ei tullutkaan floppia, vaan jonkinlainen sukupolvikokemus”, kirjoitti  Helsingin Sanomien toimittaja Sonia El Kamel.

Britanniassa nähdään kesällä sarjan 5. tuotantokausi. Siellä sarjasta on tullut kulttuuri-ilmiö, joka on saanut poikkeuksellisesti myös nuoremman yleisön perinteisen television pariin. Sukupolvikokemus kohdistuu erityisesti television vaikeimmin tavoitettavaan kohderyhmään: nuoriin naisiin.

Ensimmäisen kotimaisen tuotantokauden jälkeen uskallan väittää, että nämä nuoret naiset ovat edelläkävijäryhmää, jota ilmiön laajetessa seuraavat myös muut, kuten useat aikaisemmat ilmiöksi kasvaneet TV-ohjelmat ovat saaneet todistaa.

Tosin edelläkävijäryhmään kuului jo tänä vuonna useampia varttuneempiakin faneja, kuten rakas äitini ja hänen miesystävänsä, jotka hädissään soittivat finaali-iltana Saariselältä, että Sub-kanava ei näy alueella ollenkaan. Kiitos myös satoja tuhansia muita palvelleen mtv-palvelun, hekin pääsivät näkemään finaalilähetyksen suorana – ja äänestämään, tottakai.

5. Uniikki yhdistelmä puhuttelee katsojia ja mainostajia

”It’s all about love and relationships”

...totesi minulle tuotantoyhtiön lentävä tuottaja, kun kävimme läpi tuotannon erityispiirteitä. Ja kyllä, ohjelma on moderni rakkauden kauppapaikka, jossa pelissä eivät ole ainoastaan saarelaisten sosiaalisen median tilit, vaan parhaimmillaan aidot tunteet, kirkkaimpana palkintonaan rahan lisäksi aito rakkaus sekä ystävyyssuhteet.

Ohjelma on uniikki yhdistelmä keskusteluohjelmaa – kyllä, luit oikein, lopultahan ohjelma oli sarja osallistujien keskusteluita eri paikoissa – nuoria, kauniita ja rohkeita osallistujia, katsojan käsikirjoittajaksi vangitsevaa applikaatiota sekä vahvoja sosiaalisen median alustoja. Näillä elementeillä onnistuimme luomaan niin katsojia kuin mainostajiammekin puhuttelevan ilmiön.

6. Love Island Suomi uudisti genreään

Maltillisen alkoholinkäytön ja päärooliin nousseiden parisuhdekeskustelujen ansiosta pystyimme esittämään myös suomalaisesta miehestä uuden ja modernimman, tunteistaan avoimesti puhuvan ja itsensä likoon laittavan version.

Useissa vastaavan genren ohjelmissa suosio perustuu myötähäpeään ja lievään ylemmyydentunteeseen. Vastoin lehdistön ennakko-odotuksia, me pystyimme todistamaan, että rakkausreality voi olla myös aidosti rakkaudentäyteinen ja hyväntuulinen, oikean rakkauden ohjelma.

Myös minä jouduin syömään hattuni ja toteamaan olevani ihan samanlainen kuluttaja kuin kaikki muutkin ohjelmaa rituaalinomaisesti seuranneet. Ei tarvita ylemmyyden tunnetta, myötähäpeää tai toiselle nauramista. Mahdollisuus rakkauteen, kaikenlaisiin tunteisiin samaistuminen sekä tiuhatahtisen sarjan aiheuttama fomo-efekti riittävät.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme