Mainonta

Spottiblogi

Laaja analyysi tv-kampanjoista sen kertoo: TV toimii ja vaikuttaa mainosmediana

Tutkimme kuluttajatutkimus- ja analytiikkatoimisto Nepassa TV-mainonnan toimivuutta analysoimalla tv-kampanjoita vuosilta 2017 – 2019 Suomessa ja Ruotsissa. Tutkimuksestamme nousi esiin erityisesti 5 merkittävää huomiota tv-mainonnan toimivuudesta.

1. TV-mainonta toimii tehokkaasti ostoprosessin eri vaiheissa

Analyysimme mukaan suurin vaikuttavuus TV-mainonnalla on brändin harkinnan ja tunnettuuden kasvattamisessa ( > +9 %-yksikköä), mutta vaikutus preferenssiin sekä ostoon on myös vahva ( > +5% -yksikköä).

2. Luovassa ratkaisussa tulee huomioida ostoprosessin vaiheet

Tunnettuutta rakennettaessa mainonnan sisällön kannalta tärkeäksi nousee pitäminen, kiinnostavuus ja erottuvuus, kun taas tavoitteen ollessa harkinnan kasvattamisessa on luovan toteutuksen tärkeää tarjota uutta informaatiota ja puhutella. Preferenssin kannalta oleelliseksi nousee ostohalukkuuden lisääminen sekä se, että mainonta saa suosittelemaan. Oston aktivoinnin kannalta tärkeää on, että mainonta koetaan relevantiksi, siitä pidetään ja että se saa suosittelemaan tuotetta tai palvelua.

3. TV-mainonnan luova ratkaisu toimii tasaisesti eri kohderyhmissä

Analyysissa huomasimme mainonnan luovan ratkaisun toimivan tasaisesti eri kohderyhmien välillä. Ruotsissa vanhemmat kohderyhmät ovat selkeästi nuorempia kriittisempiä mainontaa kohtaan, mutta Suomessa vastaavaa eroa ei ollut havaittavissa ikäryhmien välillä.

4. Brändin tunnettuus lisää mainonnan tehokkuutta

Viime aikoina markkinointiuutisia seuraavat eivät ole voineet välttyä kuulemasta ”brand is back” -ajatusta. Analyysimme nosti esille vahvan brändin vaikutuksen mainonnan tehokkuuden lisääntymiseen. Brändin vahvistuminen tehostaa markkinoinnin vaikuttavuutta sekä ROI:ta televisiossa.

5. Mainonnan vaikuttavuudessa korostuvat kolme asiaa

Mainonnan vaikuttavuuden kannalta analyysistamme on poimittavissa kolme tärkeintä asiaa:

  1. Vahva ja tunnettu brändi
  2. Mainonnan puhuttelevuus
  3. Tavoittavuus

Mainontaan, joka vahvistaa brändia, kannattaa siis investoida.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme