Markkinointi

Spottiblogi

Kun mediakumppanin vaihto kiinnostelee, miten löytää parasta seuraa tositarkoituksella?

Ei se vaihtamalla parane. Ei vai? Eihän se parane millään muulla kuin vaihtamalla! Hyvä kumppanuus perustuu luottamukselliseen vuorovaikutukseen ja aitoon haluun auttaa. Halu ei kuitenkaan aina yksin riitä, vaan pitää olla myös kyvykkyyttä.

Median murros etenee Suomessa kuin kiihdyttävä juna, mikä vaikuttaa vääjäämättä mediakumppanuuksiin. Suomi on omalaatuinen markkina medialtaan. Perinteisesti poikkeuksellisen vahva tilattava maakuntalehti on dominoinut mediamarkkinaa tavallisen suomalaisen yrityksen näkökulmasta pitkään – vaihtoehtoja ei oikein ole ollut.

Nyt näyttää kuitenkin siltä, että 2018 on vuosi, jolloin TV ohittaa sanomalehdet suurimpana kotimaisena mediaryhmänä Suomessa. Kumppanuussuhteissa on tapahtunut ja tapahtuu muutoksia yhä enemmän.

Mainostajan kannalta tilanne on kuitenkin haastava. Vanha kumppanuus on saattanut kestää pitkäänkin. Kumppanuuden taustalla on voinut olla muitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat pelkän mainosinvestoinnin ja sen tuoton lisäksi.

Jossain vaiheessa kaikissa kumppanuuksissa voi kuitenkin tulla eteen piste, missä on vakavasti ainakin pohdittava muitakin vaihtoehtoja. Kilpakosijoita saattaa olla liikkeellä paljonkin. On lupauksia pikavoitoista, hekumallisia yhdenyön tapaamisia, joissa odotusarvo on korkealla. Silmät voivat jopa aavistuksen sokaistua siitä, mitä kumppanuus uuden tuttavuuden kanssa oikeasti tarkoittaa. Osa ajattelee asiaa kokeilun kautta. Kokeillaan tätä uutta kerran, niin sittenhän tiedämme.

Kokeilu on kuitenkin vaarallista – varsinkin kun haetaan kumppanuutta, parasta seuraa. Ensin pitää tutustua, rakentaa luottamusta sekä yhteistä ymmärrystä. Jos kumppanuudesta paistaa aito halu auttaa, on ensitapaamisen jälkeinen innostus yleensä hyvä merkki. Jos innostusta ei ole, ei kumppanuutta tarvitse pakottaa. Jos uusi tuttavuus on yksipuolinen, toinen osapuoli ei ole kiinnostunut tai vuoropuhelu tuntuu yksipuoliselta, jopa siltä että keskustelisi koneen kanssa – joskus jopa aidosti keskustelee - on silloin oikein, että epäilyt heräävät.

Jos sitä auttamisen ja yhteisen kiinnostuksen tuomaa rajapintaa kuitenkin tuntuu löytyvän, on syytä katsoa kyvykkyyttä. Hyvällä kumppanilla - parhaalla seuralla – on laadukas ja hyvä suhde niihin ihmisiin, joista yrityskin on kiinnostunut; olemassa oleviin sekä uusiin potentiaalisiin asiakkaisiin.

Tämän suhteen pitää olla perustunut syvälliseen kanssakäymiseen, sen pitää luoda ihmisissä voimakkaita tunteita, herättää keskustelua, lisätä tietoa ja ymmärrystä maailmasta. Mitä parempi tuo aito kuluttajasuhde on, sitä parempaa seuraa on media mainostajallekin.   

Vanhojen mediakumppanuuksien haaste voi osin ollakin juuri se, että tuo suhde ihmisiin on muuttunut. Uusia suhteita ei ole syntynyt ja vanhojen suhteidenkin laatu on kärsinyt.

No mistä sitä parasta seuraa sitten löytää? No ainakin meiltä Pöllölaaksosta. Ja sillä takuulla, että halua auttaa on aina, mutta jos kyvykkyyttä ei ole, ei kumppanuus silloin kiinnosta meitäkään – etsimme näet itsekin seuraa vain tositarkoituksella.

Seurallista syksyä!

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme