Taustaa MTV:n hinnoitteluun vuodelle 2019

MTV kasvatti kaupallista katseluosuuttaan

MTV on jo parin vuoden ajan panostanut systemaattisesti kotimaiseen sisältöön. Erityisinä painopistealueina investoinnit on kohdistettu Putouksen ja Tanssii tähtien kanssa kaltaisiin koko kansan ilmiöihin, laadukkaaseen uutistuotantoon ja kotimaiseen draamaan, unohtamatta tietenkään Love Island Suomen ja Salatut elämät -spin offien kaltaisia digital first -sisältöjä.

Edellisvuosi oli oiva osoitus valitun sisältöstrategian toimivuudesta. MTV onnistui kovasta kilpailusta huolimatta kasvattamaan kaupallista katsojaosuuttaan erityisesti nuoremmissa kohderyhmissä. Samaan aikaan mtv-palvelun (entinen Katsomo) kulutus kasvoi räjähdysmäisesti peräti 37 %.

Isot digipalveluiden uudistukset

Viime vuoden lopulla uudistimme molemmat digitaaliset palvelumme. MTVUutiset.fi räjäytettiin atomeiksi ja rakennettiin alusta asti uudelleen kiinnittäen erityistä huolta mainonnan huomioarvoon ja näkyvyysasteeseen. Ensimmäisten kuukausien tulokset ovat olleet erittäin positiivisia, mainonnan viewabilityn kasvaessa useita prosenttiyksikköjä. Myös entinen Katsomo brändättiin uudelleen vastaamaan paremmin muuttuvaa liikkuvan kuvan kulutusta. Viimeistään nyt videopalvelumme on muutakin kuin tv-sisältöjen catch up -palvelu.

Panostukset uutissisältöihin ja -jakeluun

Myös sisältöpuolella MTV investoi lunastaakseen paikkansa mainostaja-asiakkaiden ensisijaisena liikkuvan kuvan kumppanina. Tästä paras esimerkki on uutispalvelumme jättisatsaus, josta jo nyt nähtävissä kansainvälisestikin poikkeuksellisen laadukas 30-metrisellä videoseinällä varustettu uutisstudio.

Talven aikana käyntiin pyörähtää myös uusia ajankohtaisohjelmia ja digitaalisilla alustoilla pyörivä MTV Uutiset Live.

Uudet kohderyhmät ja hinnoittelu vuonna 2019

MTV3:lla jatkamme kokonaan kotimaista prime timeä. Subilla kotimaisen ohjelmiston osuus lisääntyy ja Mestareiden liiga tuo tarjolle entistä enemmän vaikeasti tavoitettavaa mieskohderyhmää. AVAlla nähdään kanavan historian ensimmäinen live-ohjelma (Vappu ja Marja Live) ja kanavaa positioidaan enemmän pariskuntakulutuksen suuntaan.

Myös mainostuotepuolella tapahtuu. Tuomme uusina kohderyhminä myyntiin ostovoimaiset 35-64 -vuotiaat (myös nais- ja mieskohdennettuina) ja BtoB-kohderyhmää puhuttelevan Vaikuttajat-kohderyhmän.

Kansainvälisen sisällön kulutuksen siirtyessä C Moren ja Netflixin kaltaisiin tilausvideopalveluihin, laadukkaan ohjelmasisällön merkitys korostuu kampanjatavoittavuuden maksimoimiseksi. Tämän kustannustehokkaaksi varmistamiseksi tuomme uutena ostotapana kohderyhmähintaisen ohjelmaostamisen ostotapavalikkoon. Kohderyhmien hintoja on tarkistettu vastaamaan kanavien profiileja.

Digitaalisissa mainostuotteissa tuomme uusia kohdentamismahdollisuuksia. Osa geneerisistä kohdennuksista (esimerkiksi sukupuoli) ovat jatkossa ilmaisia. Bruttohinnat pysyvät pääsääntöisesti edellisvuoden kaltaisina.

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme