Varo sanojasi! Näitä asioita yksikään tarjoilija ei halua kuulla
Ravintolassa asioidessaan monella on tapana vääntää vitsiä tarjoilijan kanssa. Mikäli haluaa olla tarjoilijoille mieliksi, ei kuitenkaan kannata sortua sutkauttelemaan seuraavia kommentteja.
Delish-sivusto kokosi yhteen asioita, joita yksikään tarjoilija ei halua kuulla asiakkaan suusta. Oletko tietämättäsi sortunut käyttämään näitä kuluneita ja ärsyttäviä kommentteja?
Lempinimen keksiminen
Vaikka sillä hetkellä tuntuisi luontevalta kutsua tarjoilijaa muruksi, kaunottareksi tai kultapieneksi, olisi lempinimien keksimisen sijaan syytä keskittyä puhuttelemaan tarjoilijaa kunnioittavasti. Harvan alan ammattilainen toivoo tuntemattomien kutsuvan itseään samoilla termeillä kuin moni kutsuu kotona kumppaniaan tai lapsiaan.
Käskeminen
Sen sijaan, että tarjoilijalle sanoisi, että: "Tuo minulle pasta bolognese", olisi kohteliasta esittää tilaus kohteliaasti. Tarjoilijoiden työnkuvaan kuuluu puhutella asiakkaita ystävällisesti ja olisi toivottavaa, että myös asiakkaat puhuisivat tarjoilijoille vastavuoroisesti kohteliaasti pyytäen käskemisen sijaan. "Saisinko pasta bolognesen" – eikö kuulostakin heti paremmalta?
Suosikkiruokien kyseleminen
Etenkin vuosia samassa ravintolassa työskennelleet tarjoilijat ovat usein maistelleet ravintolan antimet niin moneen otteeseen, että harva asiakas haluaa kuulla tarjoilijoiden rehellisiä mielipiteitä ruoista. Kysymyksen voi kuitenkin esittää muodossa: "Mitä sinä söisit, jos olisit minä?".
Viheltäminen
Kukaan ei halua itseään kutsuttavan kuin koiraa. Tämä on aivan ehdoton sääntö, josta on syytä pitää ihmisten kunnioittamisen nimessä kiinni.
Sormien napsuttelu
Elokuvista tuttu tapa kutsua tarjoilija sormia napsauttamalla kuuluu samaan sarjaan viheltelyn kanssa. Toista ihmistä on epäkohteliasta kutsua luokseen sormia napsuttelemalla myös, kun kyse on tarjoilijasta.
Hintojen arvostelu
Ravintoloiden hinnat ovat Suomessa hyvin selkeästi näkyvillä, joten tavallisesti asiakas tietää, kuinka paljon annokset maksavat. Mikäli lasku kuitenkin yllättää ruokailun päätteeksi, ei asiasta kannata syytää tarjoilijaa. Kannattaa pitää mielessä, että erittäin harvoin tarjoilijat määrittelevät ruokien hinnat, ja mikäli jokin hinnoissa jää vaivaamaan, on syytä ottaa yhteyttä hinnoista päättävään henkilöön yksittäisen tarjoilijan sijaan.
Osittainen lähde: Delish
***
Aiheeseen liittyvää:
Makuja-videot
Parhaat ruokaohjelmat
-
Kaappaus keittiössä
Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!
Suosituimmat reseptit
-
Pekka Terävän perunagratiini
-
Mangojuustokakku
-
Appelsiininen pääsiäislotta
-
Brie-parsataskut
-
Avokadopasta à la Alexander Gullichsen
-
Vappu Pimiän yön yli -sämpylät
-
Parhaat lihapullat – Kari Aihinen paljastaa helpon luotto-ohjeensa
-
Vodkapasta eli penne alla vodka – Hanna Hurtan helppo ohje
-
Maisemakahvilan raparperipiirakka – Katariinan kuuluisa resepti
-
Itkukana – Hanna Gullichsenin helppo arkiruoka