Mainos
Mainos

Sorrutko sinäkin yleiseen jauhelihamokaan? Voi pilata ruoan

Mikä jauheliha sopii mihinkin ruokaan? Väärä valinta voi pahimmassa tapauksessa pilata hyvän aterian.

Ei ole aivan samantekevää, mistä jauhelihasta valmistat lihapullat ja mikä versio puolestaan kannattaa laittaa keittoon.

Jauhelihan rasvapitoisuus on olennainen seikka ruokaa valmistettaessa. Näin valitset oikeanlaisen jauhelihan ruokaasi:

Vähemmän rasvaa sisältävät jauhelihat (alle 10 % rasvaa)

Vähemmän rasvaa sisältävät jauhelihat sopivat pääasiassa etenkin keittoihin ja kastikkeisiin, tai vaikkapa pizzaan ja tortilloihin.

Vähemmän rasvaa sisältävät jauhelihat antavat makua, mutta eivät kuitenkaan muuta ruoan rakennetta liian rasvaiseksi, jolloin ulkonäkö ja suutuntuma kärsisi. Vähemmän rasvaa sisältävät jauhelihat sopivat parhaiten pannulla ruskistettaviin jauheliharuokiin.

Keskirasvaiset jauhelihat (n. 15% rasvaa)

Keskirasvaiset jauhelihat toimivat parhaiten esimerkiksi jauhelihapullissa ja jauhelihapihveissä.

Pihvit ja pullat –tyyppiset ruokalajit paistetaan usein korkeissa lämpötiloissa, nopeasti. Kun jauheliha on sopivan rasvaista, ei lopputuloksesta tule liian kuiva. Liian rasvaisesta jauhelihasta taas irtoaa rasva pitkin peltiä, ja rasvan määrä myös maistuu loppuruoassa.

Rasvaisemmat jauhelihat (yli 20% rasvaa)

Rasvaisemmat jauhelihat sopivat hyvin uuni- ja pataruokiin, eli pidempää haudutusta tai paistamista vaativiin ruokiin.

Rasvaisemmat jauhelihat toimivat parhaiten laatikoissa ja pataruuissa. Muun muassa makaronilaatikko ei kuivu, mikäli jauheliha sisältää reilustikin rasvaa. Pidempää kypsennysaikaakin vaativista ruuista tulee meheviä ja herkullisia.

Lähde: Atria


Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja