Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Näiden tuotteiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti suomalaisissa ruokakaupoissa

9:34Etnisen ruoan supermarket aukeaa Stockmannin entisiin tiloihinKATSO MYÖS VIDEO: Helsingissä avautui marraskuussa ennennäkemätön supermarket.
Julkaistu 15.11.2023 13:01

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Ruokatrendikatsaus sekä kauppojen myyntitilastot paljastavat suomalaisten kasvavan kiinnostuksen tarjoustuotteita kohtaan.

K-ryhmä esitteli keskiviikkona vuosittaisen katsauksensa vallitseviin ja tuleviin ruokailmiöihin. Ketjun tuoreen Ruokailmiöt-trendikatsauksen mukaan kokonaisvaltainen hyvinvointi jatkaa ensi vuonna voittokulkuaan – sen sijaan täsmähyvinvointiin tähtäävien tiukkojen ruokavalioiden aika näyttää olevan ohi. K-ryhmän mukaan suomalaiset haluavat nyt palata yksinkertaisten perusasioiden äärelle.

Lue myös: Punalapputuotteiden metsästäjiä voi odottaa ruokakaupassa ikävä yllätys iltaisin – Yle: Tupla-ale voi nyt jäädä saamatta

Tarjoustuotteiden suosio kasvanut räjähdysmäisesti

Osana trendikatsausta K-ryhmä selvitti lokakuussa 2023 suomalaisten tärkeimpiä kriteerejä ruokaostoksille juuri nyt. Kysely paljasti erityisesti tarjoustuotteiden suosion kasvaneen räjähdysmäisesti: Jopa 90 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi seuraavansa tarjouksia ja ostavansa tarjoustuotteita.

Näitä tuotteita suomalaiset haluavat lisätä ruokavalioonsa
1. Kala (57 %)
2. Kasvikset (53 %)
3. Marjat (50 %)
4. Hedelmät (44 %)
5. Juurekset (35 %)
6. Kuitupitoisemmat ruoat (29 %)
7. Pähkinät (23 %)
8. Palkokasvit (22 %)
9. Vähäsokerisemmat ruoat (22 %)
10. Sydänmerkityt tuotteet (21 %)

Lähde: K-ryhmän Ruokailmiöt-trendikatsaus

– Se oli yllätys, että tarjoukset ovat noinkin korkealla listalla. Tarjoukset toimivat tällä hetkellä paremmin kuin koskaan aiemmin, pohti Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi keskiviikkona järjestetyssä mediatilaisuudessa.

Lisäksi suomalaiset kertoivat kyselyssä muun muassa suunnittelevansa ruokaostoksensa aiempaa tarkemmin ja ostavansa kotimaisia tuotteita.

– Monet kertoivat ostavansa myös viimeisen käyttöpäivän tuotteita alennettuun hintaan. Väittäisin, että hävikkihyllyt ovat tulleet jäädäkseen.

Hovi kuitenkin muistutti, että kauppojen tarkoituksena ei ole lisätä hävikkiuhan alle joutuvien tuotteiden määrää.

Lue myös: Helsingissä avautui ennennäkemätön supermarket

Miten käy kasvisten myynnille?

Samaan aikaan kuin tarjoustuotteiden suosio on lisääntynyt, on esimerkiksi suomalaisten kasvisten kysyntä tänä vuonna hieman pienentynyt. Tietyissä juureksissa on kuitenkin nähty myynnin kasvua.

– Seuraamme suurella mielenkiinnolla, kääntääkö korostunut kiinnostus perusasioita ja kotiruokaa kohtaan esimerkiksi hedelmien ja vihannesten kulutuksen ensi vuonna kiitoon. Tätä ennakoi jo havaittu niinkin tavallisten tuotteiden kuin punajuuren ja varhaisperunan myynninkasvu verrattuna viime vuoteen, Hovi toteaa K-ryhmän tiedotteessa.

Ruokailmiöt on K-ryhmän vuosittainen katsaus seuraavan vuoden ruokatrendeihin. Tänä vuonna katsauksen teema on hyvinvointi. Katsaus koostettiin K-ryhmän myyntidatan, asiantuntijahaastatteluiden sekä kuluttajakyselytutkimuksen pohjalta.

Lue myös: Nämä tarjoustuotteet ovat nyt hittejä ruokakaupoissa: Ikisuosikkia hamstrataan edelleen

Lisää aiheesta:

Näin ruokakaupassa nyt pihistellään – S-ryhmä paljastaa uudet suosikitRuokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"Ostitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäTästä tuoteryhmästä ennustetaan ensi vuoden hittiä ruokakaupoissa – yhä useampi suomalainen nappaa ostoskoriin: Syynä alennettu hintaYksi tuoteryhmä saavutti Suomen ruokakaupoissa täysin poikkeuksellisen suosion: "Kovassa nosteessa, nyt on imu päällä!"
RuokakauppaRuokaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma10:24
    Ruoka

    Kurkun muoville keksittiin näkymätön korvike Ruotsissa

  • 5.10.17:34
    Ruoka

    "Kotikeittiön yllättäjä" – tätä saat nyt erittäin edullisesti ruokakaupasta!

  • 30.9.10:22
    Ruoka

    Aladdin- ja Paradis-konvehtirasioihin iso muutos

  • 24.9.17:16
    Joulu

    Kolme kuukautta jouluun: Tästä syystä joulumakeisia myydään jo nyt

  • 24.9.07:47
    Ruoka

    Espooseen avautui kauppa, jossa myydään poikkeuksellisen halpaa ruokaa – asiakasryntäys