Mausteista ja tulista – tässä ovat kesän hittimakkarat

Maalaismakkara_snellman
Snellman

Tänä kesänä suomalaisten grilleissä kypsyvät mausteiset ja tuliset makkarat.

Grillikausi on pyörähtänyt käyntiin, ja kaupan hyllyt pursuavat grillimakkaroita. Minkälaiset makkarat suomalaisille tänä kesänä maistuvat?

HK Scan Finlandin markkinointijohtaja Mikko Järvinen uskoo mausteisten makkaroiden löytävän tiensä suomalaisten grilleihin.

– Isoin uutuutemme on kokonainen sarja nimeltään Kabanossin Makujen maailma, joka perustuu siihen, että yhä maustetummat makkarat ovat herättäneet kuluttajien kiinnostuksen. Sarjasta löytyvät Merguez, Kolbász ja Txistorra -makkarat, jotka ovat saaneet hyvän vastaanoton.

HK uskoo myös perinteiselle makkaralle olevan tilausta.

– Toinen uutuutemme on Kabanossi Retro, joka on tehty mahdollisimman alkuperäisellä ja autenttisella reseptillä. Makkarassa on reilusti naudanlihaa, ja se on mehevä ja lihaisa. Jos jonkun mielestä nykymakkaroista puuttuu suolaa, niin tämän makkaran kohdalla ei varmasti sellaista fiilistä pääse syntymään.

Myös Snellmanilla uskotaan mausteisiin makkaroihin. MarkkinointipäällikköTommi Fors kertoo Snellmanin panostavan erityisesti makkaroiden luonnollisuuteen.

– Kesän uutuudet ovat Maalaismakkara, Chorizo ja Bratvurst, jotka ovat kaikki täysin lisäaineettomia. Makkaroissa on reilusti lihaa, ja ne on maustettu luonnollisilla mausteilla.

– Trendi on se, että kuluttajat katsovat raaka-aineita ja lukevat tuoteselosteita tarkemmin. Olemme vähentäneet lisäaineiden käyttöä jo muutama vuosi sitten, mutta nyt uutuutena on makkaroissa käytettävä suola, joka on ranskalaista käsin kerättyä merisuolaa. 

Juusto maistuu suomalaisille

Atria tuo markkinoille viisi erilaista uutuustuotetta.
 
– Luotamme ehdottomasti vanhoihin suosikkeihin, mutta tarjolla on myös uutuuksia. Wilhelm-tuoteperheen uutuudet ovat Pekoni-mozzarella, Feta-mustapippuri-makkarapihvi ja Wilhelm Duo. Hiillos-brändin uutuudet ovat pehmeä pippuri ja XXXL-grillimakkara. Tuotteet sopivat hyvin erilaisiin kulutustilanteisiin ja erilaisille kohderyhmille, lihan ja lihavalmisteiden tuoteryhmäjohtajaTuomas Kujala kertoo.


Hän uskoo suomalaisten makkaramaun muuttuneen vuosien saatossa kohti vahvempia makuja.

– Kuluttajat ovat oppineet syömään muutakin kuin perusmakuja ja haluavat grilliinsä vaihtelua ja hieman voimakkaampia makuja. Erityisesti juustot ja niihin yhdistetyt maut ovat suosittuja.
 
– Mitä voimakkaampiin makuihin mennään, sitä pienempiä niiden kuluttajaryhmät ovat, mutta varmasti enenevissä määrin niitäkin kaivataan.

Vanhat suosikitkin pitävät pintansa

Tapolalla luotetaan tänä kesänä paranneltuun versioon tutusta suosikista. 

– Teimme Parrillat-sarjan makkaroista napsahtavampia, koska saimme sellaisia toiveita asiakkailtamme. Sarjan Tulikeppi, Aurella ja Juustokeppi ovat tämänkin kesän hittejä, markkinointipäällikkö Antti Vaittinen uskoo.

Myös Pajuniemi luottaa vanhoihin suosikkeihin. 

– Pajuniemen Helsinkiwursti on legendaarinen makkara, josta löytyy viisi eri makua. Original ja Aurajuusto ovat olleet suosituimpia. Naga Morich taas on erityisesti nuorten suosima, myyntijohtaja Eero Kaikkonen kertoo ja muistuttaa valikoimasta löytyvän myös luomua.

Lihaisat makkarat suosiossa

Myös Helsingin Makkaratehdas pitäytyy vanhoissa tutuissa makkaroissaan.

 – Grillimakkaroina löytyy Rööperin Grilli ja Rööperin Chiligrilli, joista jälkimmäinen on myynnissä vain kesäaikaan, myynti- ja markkinointijohtajaMarko Karjalainen kertoo.

– Suomalaisille maistuvat erittäin lihapitoiset makkarat, joita molemmat grillimakkaramme ovat. Nyt grillaussäät harmittavasti kylmenivät, mutta toisaalta Suomen kesä ja grillaus kuuluvat yhteen. Vaikka lunta tulisi taivaalta, niin kyllähän me grillaamme. 

(Tuuli Lindgren - MTV)

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat