Ysiluokkalaisten viestintätaidoissa toivomisen varaa

Peruskoulun ysiluokkalaiset osaavat käyttää nettiä kohtuullisen hyvin.

Oppilaita tunnilla.

Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten viestintätaidoissa olisi kohentamisen varaa. Yhdeksäsluokkalaiset kirjoittavat vain tyydyttävästi ja heidän suullisen viestinnän taidoissaan on heikkouksia. Myös kriittisessä tiedonhaussa on puutteita.

Tytöt viestivät silti selvästi paremmin kuin pojat. Suurimmat erot sukupuolten välillä löytyvät kirjoittamisesta ja ryhmäkeskustelusta. Opetushallituksen erikoissuunnittelija Aulikki Etelälahti pitää tuloksia jokseenkin odotettuina. Hän ehdottaakin enemmän tukea niille oppilaille, joilla on jo alun pitäen heikot lähtötasot viestinnässä.

Tutkimuksen kirjoittanut lehtori Eira Uusitalo lisäisi opetukseen myös enemmän toiminnallisuutta ja viestintäteknisiä välineitä, joita kouluista löytyy jo hyvin.

-On äänityslaitteita, videokameroita ja editointilaitteita. Kyllä pojatkin kirjoittavat, jos he saavat tehdä sen aina koneella. Se onnistuu paremmin kuin käsin kirjoittaen, Uusitalo vihjaa. Hänen mukaansa poikia motivoi myös se, että he saavat tehdä tekstejä todellisiin elämäntilanteisiin, esimerkiksi lehtien yleisönosastoille. Myös työhakemusten, valitusten ja anomusten teko kiinnostaa poikia.

Nettitaidot kohtalaisia, kriittinen ajattelu ontuu

Tutkimuksen mukaan internetistä oppilaat osaavat hakea tietoa kohtalaisen hyvin. Tytöt suoriutuvat myös tästä tehtävästä poikia paremmin, osittain ilmeisesti siksi, että vastaukset piti kirjoittaa esseemuotoon. Kummatkaan eivät silti osanneet suhtautua nettitietoon tarpeeksi kriittisesti.

-Sivustojen arviointi ja kriittinen tarkastelu, sitä ei osattu enää, se oli ihan hukassa, Etelälahti soimaa. Puutteita löytyi esimerkiksi asiatiedon ja mainoksen erottamisesta toisistaan sekä tekijänoikeuksiin liittyvistä kysymyksistä. Poikien kannalta positiivista oli se, että he hallitsivat piirun verran enemmän "netikettisääntöjä" eli sähköisen viestinnän pelisääntöjä.

Valtaosa yhdeksäsluokkalaisista osasi myös kirjoittaa perustellun mielipidetekstin verkosta etsityn tiedon perusteella. Tyttöjen kirjoitustaito todettiin tutkimuksessa hyväksi ja poikien kohtalaiseksi. Kun lähes kolmasosa tytöistä kirjoitti kiitettävän tai erinomaisen tekstin, pojista samaan ylsi vain joka kymmenes. Pojista kolmannes kirjoitti heikosti.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat