Yritysjohtajat: Nämä yritykset epäonnistuivat kriisiviestinnässään

Suomalainen yritysjohto varautuu yhä enemmän kriiseihin ja niistä viestimiseen, kertoo johtajille tehty kyselytutkimus.

Yritykset ovat aiempaa tietoisempia kriisien riskeistä yritystoiminnalle. Puolella vastaajayrityksistä on valmiiksi tehtynä kriisiviestintäsuunnitelma, kun viime vuonna vasta 44 prosenttia yrityksistä oli varautunut näin. Verkkoviestintäyhtiö Soprano haastatteli tutkimukseensa marraskuussa sähköisesti 1035:tä suomalaisyritysten ylimmän johdon edustajaa.

VR:n lippujen verkkokaupan toimittaja Accenture epäonnistui yritysjohtajien mielestä pahasti kriisiviestinnässään. Accenture sai huonoimman arvosanan eli 5+, mutta VR:n oma kriisiviestintä jäi miltei yhtä huonoihin lukemiin.

Hankalista viestintätilanteista selviytyi parhaiten Nokia arvosanalla 7-. Toiseksi parhaiten pärjäsi Suomen hallitus Kreikan talouskriisin viestinnän hoidossa.

Kansainvälisenä vertailukohtana oli Applen viestintä Steve Jobsin kuoltua. Yhtiö sai suomalaisvastaajilta ylivoimaisesti parhaan arvosanan 8.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat