Yrityksillä vastakkaiset mediastrategiat

Suomen suurimmilla yrityksillä on täysin ristikkäiset mediastrategiat. Osa yrityksistä hankkii lisäjulkisuutta tunnetun toimitusjohtajansa avulla, kun taas osa yrityksistä pitää yrityksen personoitumista toimitusjohtajaansa liian suurena riskinä.

Kauppalehti selvitti ketkä suomalaisjohtajista ovat yliedustettuina mediassa ja ketkä piiloutuvat.

Suomen suurin pankki Nordea saa runsaasti julkisuutta, mutta sen ruotsalainen johtaja Lars Nordström on jäänyt suomalaisille vieraaksi. Konserni haluaa välttää personoitumista vain yhteen henkilöön.

- Yrityksellä voi toki olla profiili ja se on erittäin tärkeää, mutta sitä voi edustaa useampi kuin yksi henkilö, joka toimii joka paikan jantusena ja kommentoi kaikkia asioita maan ja taivaan välillä, viestintäjohtaja Lauri Peltola Nordeasta kertoo.

Sammolla on täysin päinvastainen strategia, sillä yhtiö henkilöityy yhteiskunnallisia asioita laveasti kommentoivaan Björn Wahlroosiin.

Observer Finlandin selvityksen mukaan Wahlroos saakin konsernijohtajista toiseksi eniten julkisuutta heti Nokian Jorma Ollilan jälkeen. Muut johtajien julkkispörssin kärkinimet kuluneen puolen vuoden ajalta ovat Kemiraan nimitetty Lasse Kurkilahti ja Elisan irtisanomiset julkistanut Veli-Matti Mattila.

Medialta piilossa pysyvät toimitusjohtajat löytyvät useimmiten valtionyhtiöistä. Esimerkiksi VR:n Henri Kuitunen, Postin Jukka Alho ja Veikkauksen Risto Nieminen vilahtavat mediassa vain muutaman kerran vuodessa.

- Kyllä yhtiön toimitusjohtaja pistää persoonallisuutensa peliin, mutta ehkä tämä viitekehys on aikalailla toisenlainen kuin julkisuus, toimitusjohtaja Risto Nieminen Veikkauksesta kertoo.

Suuryrityksen personoituminen yhteen henkilöön on aina iso riski, kuten nähtiin esimerkiksi Veikkauksen Matti Ahteen ja Elqotecin Antti Piipon joutumisesta negatiivisen julkisuuden kierteeseen.

(MTV3)

(Talousuutiset 31.03.2004).

Lue myös:

    Uusimmat