Yritykset panostavat nyt muotoiluun

Muotoilusta on tulossa yhä merkittävämpi kilpailuetu yrityksille. Samalla muotoilun alue laajenee esineistä myös palveluhin ja viestintään. Design Forumissa Helsingissä avattiiin tänään kaksi muotoilun ajankohtaisia tuulia esittelevää näyttelyä.

Muotoilun käsite ja käyttö laajenee nopeasti digitaalisiinkäyttöilittymiin, markkinointiviestintään ja palveluihin. Teollisessa tuotannossa muotoilusta on tullut yhä tärkeämpi tekijä, jolla yritys menestyy. Designin merkitys korostuu voimakkaasti, kun globaalitaloudessa tuotanto siirretään helposti halvempiin maihin.

- Ainoa keino nostaa kilpailukykyä on nostaa jalostusastetta, tehdä parempia ja kiinnostavampia tuotteita, joiden lisäarvo muodostuu toisella tavalla. Muotoilu on keskeinen keino tehdä tämä lisäarvo, selvittää Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Mikko Kalhama.

Esimerksiksi perinteinen valkoinen valokatkaisin voidaan ideoida ja suunnitella uuteen kuosiin, niin että myös asennuksen helppous on otettu huomioon. Muotoilu kulkee tuotekehittelyn alusta markkinointiin.

- Kokonaisuudessaan teollisuus osaa yhä paremmin ja paremmin käyttää (palveluitamme) ja ammattimaistuminen on käynnissä myös tarjonnan puolella, kertoo Desigence-muotoilutoimiston toimitusjohtaja Arto Ruokonen.

Muotoiluosaamista viedään nyt kiertueella kuuteen kaupunkiin. Mukana on 300 yritystä.

Design forum esittelee myös nuoren polven muotoilijoiden uusia muotoiluideoita, joista suuri osa odottaa vielä pääsyä tuotantoon. Mukana on lasten monitoimihuonekalu, joka toimii niin leikkitilana kuin sänkynä sekä minikasvihuoneen ja valaisimen yhdistelmä. Käytännöllisyys on edelleen suomalaisen muotoilun vankka pohja.

- Ei ehkä niinkään haeta sitä erilaisuutta tai yritetä tehdä huomattavasti erikoisempaa kuin edellisenä vuotena, se ei ole välttämättä trendikästä muotoilua, kertoo muotoilija Tanja Sipilä Desing Migration -ryhmästä.

Muotoilijaryhmän työt saivat hyvän vastaanoton kevään huonekalumessuilla Milanossa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat