Yritykset kiinnostuneita kuluttajien nettikeskusteluista

Yli puolet tuoreeseen kyselyyn vastanneista suomalaisyrityksistä kertoi seuraavansa kuluttajien nettikeskusteluja ja blogeja. Harva yritys kuitenkaan osaa hyödyntää seurantatietoa.

MySpacen, Facebookin ja YouTuben kaltaiset sosiaaliset mediat ovat avanneet yrityksille uuden tavan kommunikoida kuluttajien kanssa. Kiinnostusta nettipalstojen ja blogien seuraamiseen on, mutta tiedon hyödyntäminen on vielä lapsen kengissä.

Tutkimusyhtiö InterQuest kyseli alkusyksystä yritysten kantaa sosiaaliseen viestintään. Yli 80 prosenttia piti tärkeänä tietää, mitä yrityksestä puhutaan internetissä. Yli puolet kyselyyn vastanneista 350 yrityksestä kertoi seuraavansa kuluttajien nettikeskusteluja ja blogeja.

- Sosiaalinen media tarjoaa suoran keskusteluyhteyden asiakkaiden tai muiden sidosryhmien kanssa. Sen kautta voi kerätä aitoja mielipiteitä ja osallistaa asiakkaita suunnittelemaan jotakin asiaa, selittää Digital PR -tiimiä viestintätoimisto Hill and Knowltonissa johtava Kati Sulin.

Suomessa ei kuitenkaan ole vielä ymmärretty kaikkia sosiaalisen median mahdollisuuksia. Vain kymmenen prosenttia seurantatietoa keräävistä yrityksistä kertoi hyödyntävänsä sitä liiketoiminnassaan.

- Suomessa seistään sosiaalisen median mahdollisuuksien suhteen vielä vähän pussi päässä, Sulin letkauttaa.

Kuluttajat kiinnostuneita vuoropuhelusta

Suurin osa yritysvaikuttajista uskoo, että muutaman vuoden kuluttua keskustelupalstojen ja blogien käyttö on yrityksissä jo selvästi suunnitelmallisempaa. Lähes puolet vastaajista ilmoitti haluavansa hyödyntää nettikeskusteluja jo nyt nykyistä paremmin. Miksei haluaisi, kun tutkimusten mukaan esimerkiksi MTV3 ja Suomi24 -sivustoilla vierailevista noin 40 prosenttia olisi valmis vuoropuheluun yritysten kanssa.

Digitaalisen median seuranta- ja analysointiyrityksestä M-Brainista kerrotaan, että muutamassa vuodessa yrityksissä on tapahtunut valtava asennemuutos. Neljä vuotta sitten tehdyissä kyselyissä yritykset eivät pitäneet nettikeskustelujen seurantaa kovin tärkeänä. Nyt on kuitenkin todettu, että verkkoa on seurattava, jos aikoo pysyä mukana kehityksessä.

Sulin arvelee, että sosiaalisen median käyttöä jarruttaa yritysten haluttomuus tehdä toimintamuutoksia.

- Sosiaalisen median hyväksikäyttö vaatii pitkäjänteistä suunnittelua ja toteutusta. Sellaista kertaletkausta, että kysytään kerran netissä jotain, ei voi kutsua hyvällä tahdollakaan sosiaalisen median hyödyntämiseksi.

Hänen mielestään Facebookiin ja muihin sosiaalisen median muotoihin liitetään myös aivan liian paljon "hypeä".

- Se on samanlaista sosiaalista toimintaa kuin ennenkin on tehty, mutta nyt sitä tehdään vain uudessa ympäristössä.

Verkkoyhteisöstä aitoa asiakaspalautetta

Ne suomalaisyritykset, jotka jo keräävät tietoa internetyhteisöistä, käyttävät sitä useimmiten tuotekehittelyssä ja markkinoinnissa. Muutamissa yrityksissä keskusteluja käytetään myös asiakaspalautteena.

- Yhteisöistä saa usein yllättävän rehellistä palautetta tavalliselta kuluttajalta. Suomalainen antaa harvoin suoraa palautetta, mutta kavereiden kanssa kyllä keskustellaan, sanoo asiakaspäällikkö Johanna Lehtonen InterQuestistä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat