Yritykset hyödyntävät sähköisiä postikortteja kaupankäynnissään

Enää sähköisiä postikortteja ei lähetetä Internetissä ainoastaan huvitarkoituksessa, vaan niillä haetaan lisää näkyvyyttä ja kontaktia valittuun kohderyhmään. Ystävältä saatua viestiä pidetään aina uskottavampana kuin mainosvälineistä kuultua.

Nuorten suosikki-artisti Pikku G komeilee hampurilaisketju McDonald sin sähköisissä postikorteissa. Moni nuori ottaakin ilolla vastaan mainoskortin, jossa oma idoli esiintyy.

Yritykset ovat oppineet käyttämään sähköisiä postikortteja hyödyllisenä mainosvälineenä, ja niinpä monilta sivustoilta voikin lähettää sähköisen kortin ystävälleen. Kun kortit yhdistetään sopivaan kampanjaan ja suunnataan halutulle kohderyhmälle, hyöty on suurta.

- Se on ollut yksi erittäin suosittu juttu, varsinkin nuorten keskuudessa, lähettää ystäville erilaisia viestejä. Se on koko ajan lisääntymään päin, kertoo markkinointipäällikkö Pasi Kaurala McDonald s Oy:stä.

Sähköiset postikortit tuovat lisäarvoa kampanjoille ilman suurempia kustannuksia. Korttien lähettäminen ei ole enää pelkästään humpuukia, vaan niiden huomioarvo on käännetty eduksi markkinoinnissa.

Vähittäiskauppaketju Tiimarin Tasaraha-päivien pikku possu kipittää ale-päivien aikaan monen sähköpostiin tuoden uutisen halvoista hinnoista.

- Kun se sähköpostikorttijärjestelmä on tehty, niin nuoriso eli itse kohderyhmä kertoo toinen toisilleen tästä kampanjasta. Se on äärimmäisen tehokasta ja uskottavaa, koska kun markkinointiviesti tulee tavallaan vaikka omalta kaverilta, se on paljon vakuuttavampi, kuin että se näkyy esimerkiksi TV-mainoksessa, kertoo toimitusjohtaja Timo Salminen.

Nuoriin kuluttajiin halutaan vaikuttaa mukavalla ajanvietteellä ja viestit sinkoilevat sähköposteista toisiin ilman sen kummempaa syytä. Aikuiset käyttävät sähköpostikortteja yleensä juhlapyhien yhteydessä pahvikorttien sijasta, esimerkiksi pääsiäisenä.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 07.08.2003).

Lue myös:

    Uusimmat