Yrittäjät: Huijauskirjeistä kyselyjä yhä enemmän

Yrittäjien mukaan huijauslaskutus on yleistynyt ja monipuolistunut nopeasti viime vuosina.

Suomen Yrittäjät saavat puhelinpalveluunsa aiempaa enemmän yhteydenottoja yrittäjiltä, jotka kysyvät neuvoa tekaistujen laskujen käsittelemiseen ja torjumisen

– Tyypillistä niille on se, että on opittu käyttämään hyväksi tietotekniikan antamia mahdollisuuksia ja kyetään saamaan isoja määriä yhteydenottoja aikaiseksi Jos niistä sitten pienikin määrä, prosentin tai promillen määrä, johtaa tulokseen, se jo tekee sen toiminnan kannattavaksi, johtaja Rauno Vanhanen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Vanhasen mukaan olemattomilla hakemistoilla huijaaminen on nyt jäänyt vähemmälle. Sen sijaan moni yrittäjä maksaa pienen laskun välttääkseen muuta vaivaa. 

– Strategiana on, että yksittäiset maksut mitoitetaan sen suuruisiksi, ettei niistä kannata lähteä kovin paljoa prosessaamaan eikä kovin suuria selvitystöitä tekemään. Näin laskun saaja kokee että, "okei, vähemmällä päästään kun maksetaan se eikä jouduta esimerkiksi perintäyhtiölle selvittämään ja siitä saattaa seurata haittoja yrityksen toiminnalle", Vanhanen kuvailee.

Suomen Yrittäjien mukaan aiheettoman laskun saaneet ilmoittavat asiasta aiempaa useammin ja tieto leviää tehokkasti.

 

Lue myös:

    Uusimmat