Ylileveät rekat laihdutuskuurille

Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaan Suomessa ei jatketa ylileveiden moduulirekkojen käyttöaikaa, vaan kalusto on kavennettava EU-säännösten mukaiseksi.

Leveydeltään 2,6 metriä olevien moduuliyhdistelmien kolmen vuoden kansallinen ylimenokausi päättyy kuluvan vuoden loppuun. Ensi vuoden alusta yhdistelmien kuormatilojen on oltava ulkoleveydeltään enintään 2,55 metriä lämpöeristettyjä tiloja lukuun ottamatta.

Muutettaviksi joutuvia yhdistelmiä arvioidaan olevan enimmillään 2000 eli noin 5-10 prosenttia kaikista käytössä olevista moduuliyhdistelmistä. Kaventamisen arvellaan maksavan koria kohti 5000-20 000 euroa. Kustannukset riippuvat kuormakorin rakenteesta ja kavennuksen toteutustavasta. Kokonaiskustannuksia alalle arvioidaan koituvan noin 25-28 miljoonaa euroa.

Luonnollinen poistuma auttaa

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kavennuskustannukset eivät kuitenkaan käytännössä täysimääräisesti lankea yrittäjille, vaan kavennus hoituu osittain kuljetusyrittäjien tähän aikaan ajoittamien kaluston normaaleina uusinvestointeina.

Asiassa haluttiin tehdä ratkaisu, joka nojaa EU-säännösten noudattamiseen ja tukee lainsäädännön ennakoitavuutta sekä teollisuuden että kuljetusalan näkökulmasta. Tätä näkemystä tuki myös oikeuskanslerin asiasta antama lausunto, ministeriöstä perustellaan.

Turpeen, hakkeen, raakapuun ja elävien eläinten kuljetuksien ulkoleveyksiin ei tule muutosta. Nykyisten säännösten mukaisesti näitä kuljetuksia on mahdollista yhdistelmäkohtaisin poikkeusluvin suorittaa 2,6 metriä leveillä moduuliyhdistelmillä vuoden 2011 loppuun.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat