Yli 50 pääkaupunkiseudun bussia liikkuu nyt jätelietteen voimalla

Pääkaupunkiseudun bussit ovat saaneet käyttöön paikallisen polttoaineen. 55 bussia kulkee nyt Suomenojan jätevedenpuhdistamon lietteestä valmistetulla biokaasulla.

Kaasuautojen päästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin muilla polttoaineilla

– Paitsi, että saadaan liikenteen päästöjä vähenemään, myös hiukkaspäästöt ja typenoksidipäästöt vähenevät ja ilmanlaatu paranee, toteaa Helsingin seudun ympäristöpalvelujen toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Hyödyistä huolimatta kaasubussien määrä tuskin kasvaa lähiaikoina. Syynä on se, että kaasubussien hankinta ja ylläpito on vielä muita busseja kalliimpaa.

– Huomattavan paljon on korjattavaa ja huollettavaa, ja ne on liian paljon pois liikenteestä, sanoo Helsingin seudun liikenteen johtaja Reijo Mäkinen.

Muissa maissa, esimerkiksi Ruotsissa, kokemukset kaasubusseista ovat selvästi parempia.

– Siellä on todettu, että kaasubussien kokonaiskustannukset ovat täysin diselbussien tasolla nykyään, kertoo Gasum Oy:n liiketoimintayksikön päällikkö Jussi Vainikka.

Biokaasua voidaan valmistaa jätteestä, energiakasveista tai puusta.

Koko Suomessa biokaasun tuotantopotentiaali on 17 terawattituntia. Se riittäisi 1,5 miljoonan kaasuauton polttoaineeksi.

Pääkaupunkiseudun kaatopaikkojen ja jätevedenpuhdistamojen tuottamalla biokaasulla voitaisiin hoitaa 80 prosenttia pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä.

Biokaasun läpimurto joukkoliikenteessä vaatisi kuitenkin hankintakriteerien muuttamista ja syöttötariffia biokaasulle.

– Uskoisin, että näillä toimenpiteillä vuonna 2020 olisi suuri osa joukkoliikenteestä biokaasupohjaista, Inkinen toteaa.

Tällä hetkellä Suomessa on käytössä 1 300 kaasuajoneuvoa.

Katso Päivi Mäki-Petäjän juttu (Seitsemän uutiset 16.1.2013)

Lue myös:

    Uusimmat