Yle: Kaasubussi muuttuu pahimmassa tapauksessa liekinheittimeksi – autoon liimattava tarra voi pelastaa henkiä

Näin sammutetaan palava sähköauto 2:26
Näin sammutetaan palava sähköauto.

Suomessa ollaan ottamassa käyttöön ajoneuvoihin liimattavia tarroja, jotka kertovat pelastajille kyseisen ajoneuvon käyttövoiman, kertoo Yle. Sammutus- ja pelastustöiden kannalta asialla voi olla suuri merkitys.

Suomi on yksi ensimmäisistä maista, joissa ollaan ottamassa käyttöön tarroja, jotka kertovat pelastushenkilökunnalle ajoneuvon käyttövoiman.

Ylen mukaan tarroja on nähty muun muassa kaupungin liikennelaitoksen eli HKL:n ajoneuvoissa. Lappeenrantalainen Kuljetusliike Tikka Oy oli puolestaan Suomen ensimmäinen kuljetusalan yritys, joka liimasi näitä tarroja autoihinsa.

Auton käyttövoimasta kertova tarra voi pelastaa jopa henkiä, sillä palavan kulkuneuvon sammutustaktikka riippuu siitä, kulkeeko auto bensiinillä, dieselillä, sähköllä vai kaasulla. Tarrasta pelastaja tietää heti, mitä on vastassa.

– Mikäli esimerkiksi kaasulla käyvä linja-auto syttyy, ja palo pääsee varoventtiillille, on se pahimmillaan 10 metrin liekinheitin mihin tahansa suuntaan. Se on todellinen riski jalankulkijoille ja pelastajille, vuoromestari Mikko Saastamoinen Etelä-Karjalan pelastuslaitokselta kertoo Ylelle.

Suomessa viranomaisten sekä liikenne- ja viestintäministeriön suhtautuminen tarroihin on myönteistä, mutta toistaiseksi ei ole suunnitteilla, että ne tulisivat pakollisiksi.

Palavan sähköauton sammuttaminen voi olla vaikeaa

Sähköauto palaa tilastollisesti bensiiniautoa harvemmin, mutta sammuttaminen ei onnistu aivan perinteisin keinoin. Akusto saattaa myös syttyä uudestaan, vaikka palo on jo kertaalleen sammunut. 

Helsingin pelastuslaitoksen palopäällikkö Taisto Hakalatotesi MTV Uutisille tammikuussa, että mikäli sähkö- tai hybridiauton akusto syttyy tuleen, on paloreaktiota vaikea hallita.

– Akun reaktion saattaminen loppuun vedellä jäähdyttämällä voi kestää jopa 48 tuntia. Akkupalossa syntyy myös toksisia kaasuja, joilta on suojauduttava paineilmalaitteella, Hakala sanoo.

– Lisäksi on huomioitava akkupalon generoima korkea lämpötila, joka voi olla yli tuhat astetta, hän jatkaa.

Lue myös:

    Uusimmat