Yle: Kaasubussi muuttuu pahimmassa tapauksessa liekinheittimeksi – autoon liimattava tarra voi pelastaa henkiä
Suomessa ollaan ottamassa käyttöön ajoneuvoihin liimattavia tarroja, jotka kertovat pelastajille kyseisen ajoneuvon käyttövoiman, kertoo Yle. Sammutus- ja pelastustöiden kannalta asialla voi olla suuri merkitys.
Suomi on yksi ensimmäisistä maista, joissa ollaan ottamassa käyttöön tarroja, jotka kertovat pelastushenkilökunnalle ajoneuvon käyttövoiman.
Ylen mukaan tarroja on nähty muun muassa kaupungin liikennelaitoksen eli HKL:n ajoneuvoissa. Lappeenrantalainen Kuljetusliike Tikka Oy oli puolestaan Suomen ensimmäinen kuljetusalan yritys, joka liimasi näitä tarroja autoihinsa.
Auton käyttövoimasta kertova tarra voi pelastaa jopa henkiä, sillä palavan kulkuneuvon sammutustaktikka riippuu siitä, kulkeeko auto bensiinillä, dieselillä, sähköllä vai kaasulla. Tarrasta pelastaja tietää heti, mitä on vastassa.
LUE MYÖS: Pohjoismaiden ensimmäinen: Tällainen on palavien sähköautojen sammuttamiseen tehty erikoiskontti
– Mikäli esimerkiksi kaasulla käyvä linja-auto syttyy, ja palo pääsee varoventtiillille, on se pahimmillaan 10 metrin liekinheitin mihin tahansa suuntaan. Se on todellinen riski jalankulkijoille ja pelastajille, vuoromestari Mikko Saastamoinen Etelä-Karjalan pelastuslaitokselta kertoo Ylelle.
Suomessa viranomaisten sekä liikenne- ja viestintäministeriön suhtautuminen tarroihin on myönteistä, mutta toistaiseksi ei ole suunnitteilla, että ne tulisivat pakollisiksi.
Palavan sähköauton sammuttaminen voi olla vaikeaa
Sähköauto palaa tilastollisesti bensiiniautoa harvemmin, mutta sammuttaminen ei onnistu aivan perinteisin keinoin. Akusto saattaa myös syttyä uudestaan, vaikka palo on jo kertaalleen sammunut.
Helsingin pelastuslaitoksen palopäällikkö Taisto Hakalatotesi MTV Uutisille tammikuussa, että mikäli sähkö- tai hybridiauton akusto syttyy tuleen, on paloreaktiota vaikea hallita.
– Akun reaktion saattaminen loppuun vedellä jäähdyttämällä voi kestää jopa 48 tuntia. Akkupalossa syntyy myös toksisia kaasuja, joilta on suojauduttava paineilmalaitteella, Hakala sanoo.
– Lisäksi on huomioitava akkupalon generoima korkea lämpötila, joka voi olla yli tuhat astetta, hän jatkaa.
Uusimmat
-
08:12
Meteorologi ymmällään kesälämmön vyörystä: "Uskomaton ennuste"
-
08:04
Dallasin suomalaistähdet tukalassa tilanteessa – hallitseva mestari taas liian kova pala
-
08:01
Ellen Jokikunnas ja Jari-puoliso joutuivat rottajahtiin Italian-kodissaan – näin jyrsijäperheestä hellan sisällä päästiin eroon
-
07:55
"Eihän tuossa ole mitään järkeä" – katso: Christian Heljanko venytti "jumalaiseen kauden torjuntaan"
-
07:40
Kuinka pitkään uimahallissa saa olla? Aikaraja voi tulla vastaan
-
07:27
Ruotsinkieliset yöpäivystykset uhattiin lopettaa – hallitus rokotti vain suomenkielisiä alueita
-
07:10
Kyllästynyt Venetsia alkoi kerätä turisteilta maksun – tästä on kyse
-
06:58
USA kasaa hurjaa MM-joukkuetta – ensimmäiset tähtinimet julki
-
06:57
Vallankumous muutti Portugalia pysyvästi 50 vuotta sitten – itsevaltainen hallinto kaatui vuorokaudessa
-
06:50
Theo, 24, piti aluksi itsensä kuvaamista tyhmänä Mun maailma -sarjaa varten – sitten hän tajusi yhden asian
-
06:38
Kallisarvoinen romahdus: Liverpool hävisi taas
-
06:33
Trumpin liittolaisia vastaan nostettu syytteitä vaalijuonittelusta
-
06:31
Nettideittailija, tämä ominaisuus kannattaa poistaa käytöstä iPhonessa
-
06:28
Vauva löysi äidin mielialalääkkeet ja joutui viikoksi hengityskoneeseen – valehtelu pahensi hengenvaaraa
-
06:24
Raju tulipalo Kokemäellä – koira kuoli, asukkaat sairaalaan
-
06:20
NHL-luotsi sai potkut
-
06:15
Lukiolaiset marssivat ulos oppitunneilta vastustaakseen hallituksen leikkauksia: "Tämä ei meille käy"
-
06:06
MTV seuraa tulospäivää: Metan tulos yli kaksinkertaistui
-
06:00
Lasten ja nuorten väkivaltarikoksissa hurja kasvu – uhreissa uusi huolestuttava piirre
-
05:55
Juhamatti Aaltonen jakoi kritiikkiä joukkuekaverin tökeröstä teosta – "Riski, en pääse pään sisään"
-
Lataa lisää