Yksityisautoilijat haikailevat junien ja metrojen perään

Lähes joka toinen pääkaupunkiseudulla asuva turvautuu päivittäin omaan autoon ensisijaisena kulkuvälineenä. MTV:n uutisten teettämän kyselyn mukaan puolet heistä jättäisi auton kotiin, jos joukkoliikenne palvelisi heitä nykyistä paremmin.

Yksityisautoilun suosiota selittää muun muassa se, että joukkoliikenne palvelee heikosti esimerkiksi Espoosta Vantaalle matkaavia. Helsingin keskustaan matkanteko taittuu mutkitta melkein mistä päin pääkaupunkiseutua tahansa, mutta poikittaisliikenne, eli kehäteiden suuntainen liikenne, tökkii pahasti.

Helsingin seudun liikenteen suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski myöntää, että poikittaisliikenteessä olisi runsaasti kehittämistä.

- Poikittaisliikenteen kehittäminen on yksi tärkeimmistä asioista. Poikittaisliikenteen kasvuennusteet seuraavan kymmenen vuoden aikana osoittavat, että kehäteiden suuntaiseen liikenteeseen on panostettava.

Kehä yhden sektorilla liikennemäärien arvioidaan kasvavan 20-30 prosenttia nykyisestä. Kehä kolmosen sektorilla kasvu saattaa olla jopa sata prosenttia, eli liikenne voi jopa tuplaantua.

- Poikittaisliikenteen osalta on erittäin haasteellista vastata tähän kasvavaan kysyntään joukkoliikenteen tarjonnalla niin, että ihmiset oikeasti valitsevat joukkoliikenteen, eivätkä omia autojaan, toteaa Lehmuskoski.

Kysely toteutettiin tuhannelle pääkaupunkiseutulaiselle helmi-maaliskuussa. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Metro olisi monelle mieluisin kulkuväline

Nykyään metroa hyödyntää pääkaupunkiseudun asukkaista viisi prosenttia. Metrolla matkustaminen kiinnostaisi kuitenkin huomattavasti tätä useampaa, joka seitsemättä.

Niin ikään lähijunille löytyisi nykyistä enemmän käyttäjiä. Nykyään lähijunilla kulkee ensisijaisesti joka seitsemäs seutukunnan asukas. Juna olisi mieluisin liikkumisvaihtoehto kuitenkin lähes joka neljännelle.

Autoilijat houkutellaan elektroniikalla

- Lippuhintojen alennukset ja aikataulujen luotettavuus olisivat niitä tekijöitä, jotka saisivat nykyistä useammat hyödyntämään julkista liikennettä, arvioi suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski.

Autoilijoita houkutellaankin pian muun muassa reaaliaikaisen matkustajainformaation tarjoamisella. Käytännössä se tarkoittaa pysäkeille sijoitettavia näyttöjä, jotka kertovat minuutilleen, milloin seuraava bussi tai juna saapuu pysäkille.

- Tämä reaaliaikainen tieto perustuu kulkuvälineissä oleviin gbs-paikantimiin, jotka kertovat tarkalleen sen, milloin seuraava menopeli saapuu paikalle. Tällaisia näyttöjä on tulossa tänä vuonna Helsinkiin tuhat.

Lehmuskoski myöntää, että lippuhintojen alentaminen olisi toinen tärkeä keino houkutella yksityisautoilijoita.

- Voidaan sanoa, että yhteiskuntataloudellinen optimi olisi se, että lippuhintoja laskettaisiin puoleen nykyisestä.

Katso Nina Rahkolan juttu

Lue myös:

    Uusimmat