Yksityinen pysäköinninvalvonta yleistyy

Yritysten antaman pysäköintimaksun maksajasta on usein epäselvyyttä, ja asiasta halutaan pikaisesti laki.

Yksityinen pysäköinninvalvonta on yleistynyt roimasti parin viime vuoden sisällä.

Kolme vuotta sitten Ruotsista ja Norjasta Suomeen rantautunut yritystoiminta herättää paljon närää suomalaiskuluttajissa. Parkkiyritysten nettisivuilla ei ole yhteystietoja tai -henkilöitä. Jos numero onkin, kukaan ei vastaa - tai puhelusta veloitetaan useita euroja minuutilta. Myös maksujen perinnässä on ollut ongelmia.

Yritysten suorittamaa valvontaa ei ole vielä säädelty lailla, joten tällä hetkellä on epäselvää, kuka valvontamaksun joutuu viime kädessä maksamaan: Maksu voi langeta auton haltijalle, omistajalle tai kuljettajalle. Kuluttajaviranomaisille tulvii valituksia koko ajan enemmän.

- Ei laskuja voi lähettää ikäänkuin lottoarvonnalla, että onkohan tää maksuvelvollinen ja maksaakohan se, sanoo Kuluttajaviraston lakimies Mika Hakamäki.

Kuluttajavirasto haluaakin, että yksityisestä pysäköinninvalvonnasta säädetään pikaisesti laki, jotta epäselvyyksistä päästään eroon.

Yksityiseen pysäköinninvalvontaan on Suomessa erikoistunut muutama firma. Pari vuotta sitten suurin yritys hoiti noin sataa parkkialuetta pääkaupunkiseudulla. Nyt kohteita on jo viitisensataa.

- Palvelulle on ihan selkeä tilaus, koska kunnallinen pysäköinninvalvonta ei ehdi käymään kaikkialla, arvioi Parkcomin toimitusjohtaja Tom Ek.

Parkcomin toimitusjohtaja korostaa, että alaa ohjaava laki on myös yrityksen oma tavoite.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat