Yksirunkoisia tankkereita vielä paljon liikenteessä

Merellä liikkuvat yksirunkoiset yli 20 000 dw-tonnin vetoiset vanhat tankkilaivat muodostavat erittäin suuren ongelman, sillä niitä on maailmalla edelleen liikenteessä useita satoja.

Kansainvälisen meriturvajärjestön Imon säännöt muuttuivat vuonna 1992 sellaisiksi, että yksirunkoiset tankkerit poistetaan liikenteestä viimeistään 30 vuoden iässä. Uusien tankkereiden on oltava turvallisuuden parantamisen vuoksi kaksoisrunkoisia.

Viime vuonna säännöstöä tiukennettiin vielä niin, että yksirunkoiset tankkerit poistuvat vähitellen siirtymäkauden jälkeen 25 vuoden iässä ja viimeistään vuoteen 2015 mennessä.

Viimeinen vaihe vaikein

Ongelmana on se, miten saadaan valvottua vanhan tankkerin käyttöiän viimeinen jakso niin, että alus pysyy kyllin hyvässä kunnossa. Tämä tarkastus voidaan tehdä riittävän perusteellisesti vain silloin, kun laiva on kuivatelakalla ja siitä on otettu öljyt ja kaasut pois.

-Purkaus- ja lastaussatamassa laivan kuntoa on hyvin vaikeaa tarkastaa, koska tankeissa ja kannen alapuolisissa tiloissa on räjähdystä estävää typpipitoista suojakaasua, kertoo merenkulkulaitoksen meriturvallisuusjohtaja Jukka Häkämies.

Sama pätee merelle lähdettäessä: laiva on lastissa, ja kaikki tilat ovat täynnä tavaraa. Tarkastaja voi kävellä kannella, mutta ei saa laivan runkorakenteiden syöpymisistä tai muusta kunnosta helposti tarkempaa tietoa.

Yhdysvalloilla on rannikkovartioston järjestelmä, jossa mennään merellä laivaan ja tarkastetaan asiapaperit sekä ulkopuolista kuntoa ja miehistön pätevyyttä. Rakenteellisiin asioihin ei rannikkovartiostokaan pääse liikenteessä olevassa aluksessa käsiksi.

Vastuu tarkastuksista pääosin luokituslaitoksilla

Imossa on 162 jäsenvaltiota, joista 20-30:llä on jonkinlainen tehokas merenkulkuhallinto. Muilla valtioilla tämä tarkastustoiminto on kokonaan delegoitu luokituslaitoksille. Suomessakin on tehty näin lastialusten rakenneturvallisuustarkastuksen osalta.

Vastuu tarkastuksista on lippuvaltiolla, mutta käytännössä suuressa määrin luokituslaitoksella.

Espanjan edustan onnettomuustankkerin Prestigen tarkastajayhtiö, luokituslaitos American Bureau of Shipping (ABS) on ilmoittanut, että aluksella tehtiin viime vuonna Kiinassa perusteellinen tarkastus ja uusittiin laivan runkoon terästä. Mittausten mukaan se oli riittävän hyvässä kunnossa sen ikäiseksi laivaksi. ABS teki sen jälkeen toukokuussa 2002 Dubaissa tarkastuksen, jossa laivan arvioitiin olevan kunnossa.

Venäjä jätti tarkastukset tekemättä

Luokituslaitosten tarkastusten lisäksi satamavaltiot voivat valvoa laivan kuntoa. Tätä tekevät mm. Euroopan satamavaltioiden väliseen yhteistyöorganisaatioon kuuluvat valtiot. Mm. Venäjä toimii tämän yhteistyön piirissä.

Prestige on ollut tänä vuonna Pietarissa. Häkämiehen käytettävissä olevien tiedostojen mukaan Venäjä ei ole kuitenkaan tehnyt yhteistyöorganisaation satamavaltiona aluksen tarkastusta.

Tämän jälkeen Prestige on ottanut lastin Latvian Ventspilsin öljysatamassa. Latvia ei osallistu Euroopan satamavaltioiden väliseen yhteistyöhön, eikä tiedossa ole, että tarkastusta olisi tehty.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 20.11.2002)

Lue myös:

    Uusimmat