Yhteyden saaminen terveyskeskukseen vaikeutunut

Hoitotakuun mukainen välitön yhteyden saaminen terveyskeskukseen on heikentynyt merkittävästi vuoden 2009 alussa. Hoitotakuun edellyttämä välitön yhteyden saanti terveyskeskuksiin toteutuu nyt heikommin kuin koskaan aiemmin.

Yli puolet väestöstä asuu sellaisen terveyskeskuksen alueella, missä on ajoittain ongelmia välittömän yhteyden saannissa. Hoidon tarpeen arviointi kyetään silti tekemään kolmen arkipäivän kuluessa lähes yhtä usein kuin aiemminkin. Syksyllä 2008 vastaava prosenttiluku oli 26.

Ongelmia esiintyy nyt aiempaa useammalla alueella, eniten Kainuussa sekä Pirkanmaan, Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Itä-Savon, Pohjois-Savon ja HUS-sairaanhoitopiirin alueilla. Ongelmien syyksi mainittiin useimmin ajoittainen puhelujen suuri määrä ja ongelmat puhelintekniikassa.

Lääkärille voi joutua jonottamaan jopa neljä viikkoa

Kahdessa viikossa terveyskeskuslääkärille pääsee hieman yli neljännes väestöstä. Viidennes joutuu odottamaan jopa neljä viikkoa. Heikoin tilanne on Etelä-Karjalan, Itä-Savon, Länsi-Pohjan ja Lapin alueilla, joilla yli 60 prosenttia väestöstä joutuu varautumaan yli neljän viikon odotukseen ei-kiireellisessä hoitotarpeessa.

Tiedot perustuvat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) maaliskuussa 2009 terveyskeskusten johtaville lääkäreille lähettämään kyselyyn hoidon saatavuudesta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat