Yhteispohjoismainen hekohankinta loppumetreillä
Yhteispohjoismaisessa helikopterihankinnassa odotetaan päätöstä reilun parin viikon kuluessa.
Kuljetuskopterihankinnasta odotetaan yhteispohjoismaista päätöstä, jossa ovat mukana Suomi, Ruotsi ja Norja, mahdollisesti vielä Tanska. Neljän pohjoismaan puolustusministerit kokoontuvat asian merkeissä runsaan kahden viikon kuluttua (13.9.) Tukholmassa. Kopterihankinnan johtoryhmä puolestaan on koolla ensi viikon torstaina.
Jos yhteistä päätöstä ei ylimääräisessä ministerikokouksessakaan synny, voi yhteishankinnan valmistelu jatkua vielä vähän aikaa. Jatkossa tulee kuitenkin kiire, jotta ensimmäiset kopterit saataisiin käyttöön vuonna 2004. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kopterihankinnasta pitää päättää varsin pian - jo alkusyksyn aikana. Puolustusministerit voivat siksi päätyä antamaan poliittisella tasolla sitoumuksen: Letter on Intent sisältäisi yhteishankinnalle takarajan. Kukin maa joutuisi palaamaan kansalliseen ratkaisuun, jos yhteishankinta ei sittenkään onnistuisi.
Yhteispohjoismainen helikopterihankinta on alkuperäisestä aikataulustaan noin vuoden myöhässä. Neljän pohjoismaan yhteisellä hankinnalla pyritään pitkällä aikavälillä alentamaan helikoptereiden käyttökuluja. Määräalennus runsaan 70 kopterin määrällä ei ole ratkaiseva.
Kokoonpano ja raskas huolto Suomeen
Norja on ilmoittanut ostavansa ensivaiheessa 14 kopteria fregattikäyttöön (Nato Frigate Helicopter NFH) ja hankkivansa myöhemmin vielä 10 pelastuskäyttöön (TTH). Tanskalaisten kaavailema hankinta on liikkunut samoissa luvuissa (14). Ruotsin ja Suomen yhteiseksi osuudeksi jäisi silloin 45 kopteria (Tactical Transport Helicopter TTH). Kummankin maan osuus olisi noin 20 kopteria.
Yhden kopterin hinnaksi on laskettu varustelusta riippuen noin 90-100 miljoonaa markkaa. Kuljetuskopterit koottaisiin yhteispohjoismaisen ratkaisun mukaan Suomessa, joka hoitaisi myös niiden raskaan huollon. Ruotsin osuudeksi tulisi pilottien koulutus.
Norjalle, Suomelle ja Ruotsille sopiva kopterityyppi on yleiseurooppalainen NH90. Tanskassa sitä on pidetty hytiltään pelastus- ja sairaalakäyttöön liian matalana. Tanskalaisten "vaa'assa" on loppuvaiheessa ollut NH90 ja EH101. Näistä jälkimmäinen on kuitenkin norjalaiseen fregattikäyttöön liian suuri.
(MTV3-STT)
Uusimmat
-
10:06
Kuvernööri: Ukraina iskenyt Venäjän energiantuotantoon – useita kohteita tulessa
-
10:00
Filippiineillä tappohelle – "Ei pysty hengittämään"
-
10:00
Salkkarit-juonipaljastukset julki! Hahmot ryhtyvät vakoilupuuhiin
-
09:49
Venäjän kolmikärkinen hyökkäys pyrkii leveään murtoon – tämä tilanteesta tiedetään
-
09:20
Jopa +21! Kevät palaa räjähtämällä
-
09:19
NBA:n supertähden isoveli löi katsojaa – kiusallinen video kahakasta leviää
-
09:11
S-ryhmältä uudistus Apple-käyttäjille
-
09:10
Kun Vili täyttää 18, hän ei kelpaa minnekään – perhe hälytystilassa kellon ympäri: "Yhteiskunta voi hylätä, me emme"
-
09:03
Kuningatar Silvian hurjannäköinen silmä kiinnitti huomion Stubbin valtiovierailulla
-
09:02
Kommentti: SM-liigan finaalit, isät vastaan pojat
-
08:51
"En ole koskaan nähnyt vastaavaa" – onko tässä NHL-kauden käsittämättömin torjunta?
-
08:39
Poliisi: Helsingissä useita päiviä kateissa ollut mies on löytynyt
-
08:37
Zyskowiczin vastaus opiskelijaköyhyyteen HS:ssä: Vapaaehtoisesti valittua
-
08:36
Työttömyys kasvoi maaliskuussa
-
08:35
Tapparan tähtiloiston takana huimaa jälkeä takova maalitykki paljastaa salansa: "Koitan vähän huijata"
-
08:23
MTV seuraa: Sateet muuttuvat vedeksi – uusi rintama lähestyy
-
08:18
Uudenlainen rekrytointi yleistynyt kesätyöpaikoissa – näin hakijoita karsitaan
-
08:16
Catherine Zeta-Jonesin 21-vuotias tytär kopioi äitinsä tyylin vuodelta 1999
-
08:12
Artturi Lehkonen esitteli huimaa taitoaan – Colorado nappasi kotiedun itselleen
-
07:42
Ukrainan YK-lähettiläs: Venäjä käyttää seksuaalista väkivaltaa aseena
-
Lataa lisää