Yhteispohjoismainen hekohankinta loppumetreillä

Yhteispohjoismaisessa helikopterihankinnassa odotetaan päätöstä reilun parin viikon kuluessa.

Kuljetuskopterihankinnasta odotetaan yhteispohjoismaista päätöstä, jossa ovat mukana Suomi, Ruotsi ja Norja, mahdollisesti vielä Tanska. Neljän pohjoismaan puolustusministerit kokoontuvat asian merkeissä runsaan kahden viikon kuluttua (13.9.) Tukholmassa. Kopterihankinnan johtoryhmä puolestaan on koolla ensi viikon torstaina.

Jos yhteistä päätöstä ei ylimääräisessä ministerikokouksessakaan synny, voi yhteishankinnan valmistelu jatkua vielä vähän aikaa. Jatkossa tulee kuitenkin kiire, jotta ensimmäiset kopterit saataisiin käyttöön vuonna 2004. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kopterihankinnasta pitää päättää varsin pian - jo alkusyksyn aikana. Puolustusministerit voivat siksi päätyä antamaan poliittisella tasolla sitoumuksen: Letter on Intent sisältäisi yhteishankinnalle takarajan. Kukin maa joutuisi palaamaan kansalliseen ratkaisuun, jos yhteishankinta ei sittenkään onnistuisi.

Yhteispohjoismainen helikopterihankinta on alkuperäisestä aikataulustaan noin vuoden myöhässä. Neljän pohjoismaan yhteisellä hankinnalla pyritään pitkällä aikavälillä alentamaan helikoptereiden käyttökuluja. Määräalennus runsaan 70 kopterin määrällä ei ole ratkaiseva.

Kokoonpano ja raskas huolto Suomeen

Norja on ilmoittanut ostavansa ensivaiheessa 14 kopteria fregattikäyttöön (Nato Frigate Helicopter NFH) ja hankkivansa myöhemmin vielä 10 pelastuskäyttöön (TTH). Tanskalaisten kaavailema hankinta on liikkunut samoissa luvuissa (14). Ruotsin ja Suomen yhteiseksi osuudeksi jäisi silloin 45 kopteria (Tactical Transport Helicopter TTH). Kummankin maan osuus olisi noin 20 kopteria.

Yhden kopterin hinnaksi on laskettu varustelusta riippuen noin 90-100 miljoonaa markkaa. Kuljetuskopterit koottaisiin yhteispohjoismaisen ratkaisun mukaan Suomessa, joka hoitaisi myös niiden raskaan huollon. Ruotsin osuudeksi tulisi pilottien koulutus.

Norjalle, Suomelle ja Ruotsille sopiva kopterityyppi on yleiseurooppalainen NH90. Tanskassa sitä on pidetty hytiltään pelastus- ja sairaalakäyttöön liian matalana. Tanskalaisten "vaa'assa" on loppuvaiheessa ollut NH90 ja EH101. Näistä jälkimmäinen on kuitenkin norjalaiseen fregattikäyttöön liian suuri.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat