Yhteisöllisyyden merkitys kasvaa mediassa

Suomalaisyritykset halutaan mahdollisimman nopeasti kansainvälisille markkinoille. Tekesin tavoitteena on, että jatkossa menestyskonseptien luojat tulevat USA:n sijaan Suomesta. Tulevaisuuden avain on sosiaalinen media.

Tekes on käynnistänyt Median uudet sovellukset -kehitysprojektin media-alan uudistumiseksi ja Suomen kilpailukyvyn edistämiseksi. Tuotekehitysrahoituksen lisäksi projekti tarjoaa yrityksille markkinatietoa sekä rahoitusta verkostoitumiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Tekesin teknologia-asiantuntijan Mari Isbomin mukaan suomalaisten pitäisi hyödyntää rohkeasti sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia. Hänen mukaansa Suomessa on alan osaamista , mutta aikaa ei ole hukattavaksi.

Sosiaalisella medialla tarkoitetaan ilmiötä, jossa käyttäjät luovat itse median sisällön ja jakavat sen muiden kesken. Myös internetiin syntyneet yhteisöt ovat osa tätä ilmiötä. Tällä on merkitystä myös markkinoijien näkökulmasta - kaveria uskotaan enemmän kuin myyntimiestä.

Tekes ja Finpro ovat myös käynnistämässä kansainvälistymisohjelmaa alan yrityksille.

- Tavoitteenamme on saada suomalaisyritykset mahdollisimman nopeasti kansainvälisille markkinoille, Finpron konsultti Hansen Yip korostaa.

Ohjelmassa yritykset saavat realistisen kuvan tuotteensa markkinamahdollisuuksista ja pääsevät aloittamaan liiketoiminnan haluamissaan maissa.

Arvoketjut muuttuvat tulevaisuudessa

Finpro ja Tekes ovat kartoittaneet sosiaalisen median ja Web 2.0.tuomia mahdollisuuksia maailmalta. Tarkoituksena oli muun muassa ymmärtää, miten tulevaisuuden arvoketjut toimivat, millaisia liiketoimintamahdollisuuksia on syntymässä, ja kuinka suomalaiset yritykset voisivat niitä hyödyntää.

Yip kertoo, että esimerkiksi kännykän käyttöön liittyvät toiveet ja odotukset ovat melko samanlaisia eri puolilla maailmaa. Kännykkään halutaan palveluja, jotka ottavat huomioon esimerkiksi käyttäjän sijainnin, mielentilan tai muut toiveet. Sitä halutaan käyttää myös maksuvälineenä.

Sosiaalisen median ja käyttäjien tekemän sisällön syntyminen muokkaavat tulevaisuuden arvoketjuja. Jää nähtäväksi, vievätkö voiton mobiilioperaattorit, sosiaaliseen verkostoitumiseen keskittyvät internet-sivustot, suuret kuluttaja-brandit vai kentien joku muu.

Lue myös:

    Uusimmat