Yhä useampi lasku tulee perintätoimistosta

Postiluukusta kolahtava perintätoimiston kirje ei välttämättä ole niin vaarallinen kuin monesti ajatellaan. Viime vuosina perintätoimistot ovat ottaneet hoitaakseen myös yritysten laskujen ja maksumuistutusten lähettämistä. Toimistojen on haettava kasvua uusista asiakkaista, sillä taantuma ei ole lisännyt perintää niin paljon kuin odotettiin.

Kuluttajaa muutos helposti hämmentää.

- Kuluttajat eivät vielä ole mieltäneet sitä, että laskutustakin voidaan ulkoistaa. Se herättää sellaisen reaktion, että "enhän ole vielä saanut edes laskua, ja perintätoimistosta tulee jo yhteydenotto", toteaa Kuluttajaviraston lakimies Riitta Kokko-Herrala.

Perintätoimistojen posti ei ole vähenemässä, päinvastoin. Viime vuonna niiden toimeksiantojen määrä kasvoi yli miljoonalla. Lisäys johtuu yritysten ja esimerkiksi kuntien halukkuudesta ulkoistaa palvelujaan.

- Uskotaan, että perintäyhtiöt ovat tehokkaampia perimään, ja että ne onnistuvat siinä paremmin kuin yritykset itse, arvelee maajohtaja Pasi Väre Svea Perintä -yhtiöstä.

Taantuma on houkutellut uusia toimijoita alalle ja kilpailu asiakkaista on kireää: paikoin perintäpalveluja tarjotaan yrityksille ilmaiseksi. Hintojen painuttua pienetkin yritykset ovat tarttuneet täkyyn.

Se mikä yrityksille on monesti ilmaista, ei ole sitä kuluttajille. Vaikka toimistojen kulut ovat yleensä lainmukaisia, ne laskuttavat asiakkaalta liki poikkeuksetta maksimisummia.

Lue myös:

    Uusimmat