Yhä useampi haluaa tietää ruokansa alkuperän

Alkuperätiedon merkitys ruokaan liittyvissä valinnoissa on kasvanut selvästi neljän viime vuoden aikana. 75 prosenttia suomalaisista sanoo selvittävänsä elintarvikkeen alkuperän aina tai melko usein. Suomalaisen elintarvikkeen parhaita puolia ovat kuluttajien mielestä puhtaus, tuoreus ja hyvä laatu.

Tiedot ilmenevät Elintarviketieto Oy:n tekemästä tutkimuksesta. Siinä selvitettiin kuluttajien suhtautumista suomalaisiin elintarvikkeisiin kevään 1997 aikana. Vastaava tutkimus tehtiin keväällä 1993. Tutkimuksen teetti Hyvää Suomesta.

Suhtautuminen suomalaisiin elintarvikkeisiin on tutkimuksen mukaan muuttunut neljässä vuodessa selvästi myönteisemmäksi. Mielikuvat kotimaisista elintarvikkeista olivat tosin hyvin myönteisiä jo vuonna 1993.

Joutsenlippu ja Puhtaasti Kotimainen

Erityisen tärkeää suomalaisuus on ostettaessa kananmunia, nestemäisiä maitotuotteita, tuoreita marjoja, tuoretta lihaa ja ruokaleipää. Näissä ryhmissä yli 80 prosenttia ostaisi vain suomalaista, kun tarjolla olisi sekä suomalaisia että ulkomaisia tuotteita.

Vuonna 1993 elintarvikkeen alkuperän sanoi selvittävänsä aina tai melko usein 55 prosenttia. Nyt luku on noussut 75:een. Jos jossakin tuotteessa tai tuoteryhmässä on tarjolla sekä suomalaisia että ulkomaisia vaihtoehtoja, lähes joka toinen kuluttaja päättelee tuotteen kotimaisuuden alkuperämerkistä, esimerkiksi Puhtaasti kotimainen -merkistä tai joutsenlipusta. Viime mainittuja on tällä hetkellä rekisterissä noin 6000.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat