Yhä harvempi harkitsee edes ostavansa Nokiaa

Nokian tämänpäiväinen tulosjulkistus kiinnitti jälleen markkinoiden huomion Nokian kykyyn valmistaa varteenotettavia älypuhelimia. Vaikka tulos ylitti analyytikoiden odotukset, tulosjulkistuksen jälkeen Nokian kurssi lähti syöksymään alas.

- Voi olla, että pidetään vähän enteellisenä sitä, että älypuhelinmarkkinoilla Nokia ei ole pärjännyt niin hyvin kuin olisi toivottu. Ja juuri älypuhelimien ennustetaan olevan etenkin länsimaissa matkapuhelinmarkkinoiden nopeimmin kasvava osa. Lisäksi puhelinten katteet ovat euromääräisesti suurimmat juuri älypuhelimissa, joten kyse merkittävästä markkinaosuudesta, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kari Roose.

Nokian kehno menestys älypuhelinmarkkinoilla on laskenut myös yrityksen brändiä.

- Ihan kotimarkkinoillakin meillä on sellainen tilanne, että älypuhelimia ostavista suomalaisistakin yhä pienempi osa harkitsee Nokian ostoa. Vanhemmissa ikäryhmissä, yli 50-vuotiaissa, karkeasti arvioiden 80 prosenttia harkitsee Nokian älypuhelimen hankkimista. Keski-ikäisissä vastaava luku on noin 70 prosenttia. Sen sijaan nuoremmista, alle 25-vuotiaista, vain alle 40 prosenttia ostaisi Nokian älypuhelimen, ja se on hieman oireellista, kuvaa Roose.

Roosen mukaan Nokia ei ole kuitenkaan vielä täysin leimautunut halpojen puhelinten valmistajaksi. Markkinat osoittavat, kuinka kauan yritykseltä jaksetaan huipputuotetta odottaa.

Lue myös:

    Uusimmat