WWF: Öljykatastrofista Suomenlahdella alkaisi kuukausien puhdistustyö

Yhdysvaltain öljyturma on saanut myös Suomen pohtimaan samanlaisen katastrofin mahdollisuutta Suomenlahdella. Öljy- ja kemikaalionnettomuuksien kannalta Suomenlahti on Itämeren herkimpiä alueita. Onnettomuusriskiä lisäävät erityisesti Suomenlahden matalat ja ahtaat väylät sekä talven vaikeat jääolot.

Suomen WWF:n meriasiantintijan Vanessa Klötzerin mukaan esimerkiksi Suomenlahdella 30 000 tonnin öljypäästö on täysin mahdollinen.

- Jos tuollainen määrä öljyä leviäisi Suomenlahden rannikolle, alkaisi siitä viikkojen tai lähes kuukausien mittainen puhdistustyö, sanoo Klötzer.

Suomenlahden mahdollisista öljyonnettomuuksista on tehty niin sanottu riskianalyysi. Sen mukaan 30 tonnia öljyä olisi realistinen öljyonnettomuuden määrä Suomenlahdella. Jos kuitenkin öljytankkeri esimerkiksi katkeaisi Suomenlahdella, valuisi siitä todennäköisesti mittavasti enemmän öljyä mereen.

- Tottakai on mahdollisuus, että Suomen rannikolla tapahtuisi myös isompi öljyonnettomuus kuin että 30 tonnia öljyä valuisi mereen.

- Jos öljyä joudutaan puhdistamaan rannoilta niin silloin pahin ongelma on se, että käsipareja tarvitaan niin hirveitä määriä ja siksihän meillä WWF.ssä on vapaaehtoiset öljytorjuntajoukot, joita sitten viranomaiset voivat halutessaan kutusa apuun, muistuttaa Klötzer.

Onnettomuus jättäisi lähtemättömät jäljet luontoon

Öljyonnettomuus voisi jättää lähtemättömät jäljet Suomen luontoon, jos esimerkiksi ajankohta osuisi linujen muuttoaikaan. Silloin juuri lintujen puhdistaminen olisi suuri osa pelastustyötä.

- Jos esimerkiksi katsotaan tätä Alaskassa sattunutta Exxon Valdesin valtavaa öljyonnettomuutta niin vielä 20 vuoden jälkeen siellä öljyvaikutukset jatkuvat. Siellä myös eläinpopulaatioissa on tapahtunut muutoksia. Ja hiekkapohjasta löytyy edelleen öljyä, listaa Klötzer

Maailman muihin maihin verrattuna Suomi on kuitenkin varautunut hyvin mahdolliseen öljyonnettomuuteen.

- Meillä on hyvät valmiudet, esimerkiksi öljyntorjunta-aluksia, samoin pelastuslaitokset ovat varautuneet hyvin. Tottakai kehitystä pitää tapahtua ja resursseja tarvitaan aina lisää. Esimerkiksi aluksia, jotka pystyvät operoimaan rannikkoalueen ja avomerialueen välissä, tarvittaisiin lisää, huomauttaa Klötzer.

Suomi on edelläkävijöitä öljyntorjunnassa - osaamista on paljon, jota myydään ulkomaillekin.

- Jääolosuhteissa operoiminen öljyonnettomuuksissa on Suomessa omaa luokkaansa. Siinä tehdään parhaillaan uusia innovaatioita.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat