Wessberg epäilee tv-liittojen taloushyötyjä

Yleisradion toimitusjohtaja Arne Wessberg ei usko, että pohjoismaiset mediayhtiöt saavat merkittäviä taloushyötyjä omistusjärjestelyillä.

Yleisradion toimitusjohtaja Arne Wessbergin mielestä televisiotoiminnassa paikallisuudella on suuri merkitys, eikä yhdessä maassa hyväksi osoittautunut ohjelmaformaatti välttämättä vedä toivotusti toisessa maassa.

Wessbergin mukaan suurten taloushyötyjen löytymisen vaikeudesta kertoo esimerkiksi se, että ranskalainen Vivendi joutui paikkaamaan fuusionsa jälkiä amerikkalaisen Universalin kanssa hakemalla Amerikan toiminnoilleen toisen kumppanin. Myös Time Warnerin liitto internetyhtiö America ONlinen (AOL) kanssa epäonnistui surkeasti.

Wessberg uskoo, että jonkin verran synergiaetuja voi hänen mukaansa löytyä, jos mediayhtiön jakeluverkosto kattaa kaiken tuotannosta loppukuluttajaan ja maksutv:stä satelliittipalveluihin. Pelkästään eri maiden vapaasta tv-toiminnasta hyötyjen hakeminen on vaikeampaa.

Norjalainen Schibsted on tarjoutunut ostamaan suomalaisen Alma Median. Sitä kiinnostaa erityisesti Alman tv-toiminta Suomessa ja Alman osuus ruotsalaisesta TV4:stä.

Wessbergin arvion mukaan pohjoismaisen kaupallisen tv-yhtiön mahdollinen syntyminen ei aiheuta ylimääräisiä paineita Yleisradiolle. Se voi jopa vahvistaa Ylen asemaa, koska se tuottaa ihmisten kaipaamia ohjelmia omalla äidinkielellä ja on selvästi paikallinen toimija.

- Jos konsolidointi jatkuu kovin pitkälle, sillä voi olla mielipiteiden kirjoa vähentävä vaikutus eli tiettyyn huolenaiheeseen on syytä, jos mediaomistus kauheasti keskittyy. Toisaalta sitä ei pidä ylidramatisoida, sillä media syntyy omistuksesta riippumatta sillä kulttuurialueella, jossa sitä käytetään, Wessberg sanoo.

Wessberg arvioi norjalaisen Schibstedin lähteneen ostamaan Almaa ja Ruotsin TV4:ää juuri nyt, koska ruotsalainen Bonnier näyttäisi olevan vahvoilla yksityistettävän Tanskan TV2:n ostajaksi. Schibsted on saattanut laskea, etteivät Bonnierin rahkeet riitä kaikkeen. Sen sijaan Wessberg ei usko, että nyt oltaisiin purkamassa näkemystä monimediaosaamisesta: kun teknologia on kehittynyt, sama sisältö on hyödynnettävissä erilaisissa viestimissä.

- Television ohjelmaa ei tarvitse kauheasti muokata uudestaan, että se löytyy netistä tai 3G-verkosta. Tämä on selvästi näköala, joka kasvaa, Wessberg arvioi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat