Vuorovaikutteinen digi-tv tuo muutoksia kaikille

Digi-tv -vaikuttajat pohtivat Turun seminaarissaan television lähitulevaisuutta.

Digi-tv

Monien vakuuttelujen mukaan nykyinen televisio korvaantuu viiden vuoden kuluessa digitaalisella televisiolla, jonka kanssa katsoja voi esimerkiksi mennä nettiin, pelata tai tehdä ostoksia reaaliajassa interaktiivisuusmahdollisuuden ansiosta.

Kansallisessa iDTV (interaktiivinen digitaalinen televisio) -seminaarissa Turussa istui tänään lähes 250 isompien ja pienempien suomalaisten yritysten edustajaa porautuen tulevaisuuden lupauksena pidetyn digitaalitelevision ja vuorovaikutteisuuden ytimeen. Teknispainotteisen aamupäivän aikana osallistujat perehtyivät mediavastaanottimien uusiin vaatimuksiin ja muutoksiin sekä monikanavaympäristön sisältöpalvelun arvonmuodostukseen.

Interaktiivisen digitv:n palveluista nyt ja tulevaisuudessa luennoi Canal Digital Oy:stä Jukka Virtanen. Kansainvälistä asiantuntemusta seminaariin toi englantilaisen matkailualan verkkokaupan eBookersin edustaja Graig Peden.

Kuluttajina "pelaajat, työläiset ja taiteilijat"

Seminaari muisti myös vuorovaikutteiselle digitaaliselle televisiolle välttämätöntä käyttäjää eli kuluttajaa. Muun muassa laitevalmistajien, teleoperaattoreiden, eri medioiden sekä uuden talouden edustajista koostunut yleisö sai kuulla viimeisintä tietoa kuluttajaan kohdistuvista odotuksista.

Kuluttajanäkökulmasta käsittelyssä olivat uuden television tarjoamat mahdollisuudet ja uuden teknologian aiheuttamat muutokset sisällöntuotannossa. Digitaalisuuden on todettu moninkertaistavan television käyttötavat. Tutkijat Wille Eerola ja Terhi-Anna Wilska selkiinnyttivät digitaalisen kuluttajan muotokuvaa. Heidän kulutuskäyttäytymistä selvitelleissä puheenvuoroissaan esiteltiin perustaksi asialle kuluttamiseen johtavia syitä yleensä.

Oman osionsa saivat tulevaisuuden digitaaliset kuluttajat. Heidät Wilska eritteli kolmeen pääryhmään - "taiteilijat, työntekijät ja pelaajat - yksilöiden kulutusta ohjailevien tarpeiden mukaan. Jotta digi-tv tavoittaisi kohderyhmänsä, sen pitää Wilskan mukaan tietää laajemmassa mielessä, ketkä "tarvitsevat" digitaalista mediaa. iDTV:n tarvitsijat löytyvät hänen papereissaan parhaiten pohdittaessa ryhmää, joka katsoo eniten televisioa. Tällöin kiikarissa onkin jo selkeästi eriytyneempi ryhmä kuin alkuasetelmassa: hyvin nuoret, varhaisen ja myöhäisen keski-iän edustajat sekä vähemmän koulutetut alemmalla sosiaalis-taloudellisella tasolla olevat.

Mainostajatkin muutosten edessä


Projektijohtaja Jukka Peltonen Lowe, Lintas & Partnersilta havainnollisti mainostajien ja mainosten laatijoiden tuntemuksia vuorovaikutteisessa, monipuolistuvassa televisionkatselussa. Mainospuolen haasteena Peltonen piti sitä, miten he tulevaisuudessa onnistuvat yhdistämään emotionaalisen mainonnan rationaaliseen toiminnallisuuteen. Eli miten saada tunneperäisellä mainoksella katsoja innostumaan niin, että hän tekee mainostajan näkökulmasta järkiperäisen teon ja tilaa vuorovaikutteisuutta hyväksikäyttäen mainostetun tuotteen.

Peltonen arvioi, että kuluttajasta tulee mainostoimistolle mainostajaa tärkeämpi. Tätä käsitystä tukee se tosiasia, että vuorovaikutteisen digitv:n ja uuden tekniikan myötä katsojalla on mahdollisuus sivuuttaa nappia painamalla mainososuudet. Maailmalla tiedetään jo, että digi-tv:n myötä televisiomainonta tulee muuttumaan olennaisesti. Siksi pohdintaa aiheuttaa sekin, kannattaako tv-mainontaan edes panostaa enää digi-kaudella.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat