Vuoden 2007 asuntovaikuttajat valittu

Asuntomarkkinoiden merkittävimmät toimijat kokoontuivat vuosittaiseen huippuseminaariinsa pohtimaan asuntomarkkinoiden tilaa, trendejä ja rakenteita. Tilaisuuden päätteeksi julkistettiin aiempien vuosien tapaan ammattilaisten valinta vuoden asuntovaikuttajaksi. Valinta perustui yhdessä Nordean kanssa järjestämäämme nettiäänestykseen.

Vuoden 2007 asuntovaikuttajaksi valittiin poikkeuksellisesti kaksi henkilöä. Toinen heistä on asuntoministeri Jan Vapaavuori, joka on ollut hallituksessa asuntoministerinä vasta yhdeksän kuukautta, mutta monien mielestä on tuona aikana ehtinyt saamaan aikaan enemmän kuin kaikki aikaisemmat asuntoministerit yhteensä.

"Omaa ansiota tai ei, aito asuntopoliittinen keskustelu on mielestäni virinnyt Suomessa. Se on ollut myös ilahduttavasti monipuolista ja sitä on käyty monesta eri näkökulmasta: niin perinteisen asuntopolitiikan ja asumisen laadun kuin vähäväkisten erityisryhmien asuttamisenkin sekä ilmastopolitiikan ja energiatehokkuuden näkökulmasta.

Ehkä kuitenkin kaikkein tärkeintä valtakunnan kilpailukyvyn ja elinkeinopolitiikan kannalta on ollut sen huomioiminen, että asuntopolitiikalla on yhteys talouskasvuun ja hyvinvointiin."

Asuntopoliittisia toimenpiteitä vuodenvaihteessa 2007/2008

• 10.12.2007 Selvitysmies Lauri Tarastin selvitys kaavoituksen nopeuttamiseksi pääkaupunkiseudulla

• 20.12.2007 Työryhmän ehdotus valtioneuvoston asuntopoliittiseksi toimenpideohjelmaksi

• 16.1.2008 Nk. viisaiden ryhmän raporttiin perustuva ehdotus pitkäaikaisasunnottomuuden puolittamiseksi vuoteen 2011 mennessä

• 18.1.2008 14 kunnan aiesopimus Helsingin seudun asunto- ja tonttitarjonnan lisäämisestä

"Kaupunkikeskuksissa tarvitaan kohtuuhintaista asumista, jotta työvoimalle saadaan asuntoja, jotta yhteiskunnan rattaat pyörivät. Ei ole vain valtiovallan huoli, jos seudulta puuttuu kohtuuhintaista asumista. On jokaisen kunnan omakin intressi lisätä asuntoja - ja ennen kaikkea kohtuuhintaisia. Kaikki ovat aidosti samassa veneessä. Tämä on yhteisvastuullinen harjoitus, eikä yhdenkään kunnan voi antaa lipsua siitä."

14 kunnan aiesopimus asunto- ja tonttitarjonnan lisäämiseksi Helsingin seudulla

• tavoitteena on rakentaa 12 000 - 13 000 uutta asuntoa vuodessa 2007-2008

• kunnat sitoutuvat siihen, että 20 % kunnan asuntotuotannosta on valtion tukemaa vuokra-asuntotuotantoa

"Nämä ovat asioita, joita ei päätetä vain poliittisilla päätöksillä. Ne vaativat myös markkinoitten sopeutumista ja sopeuttamista ja markkinalogiikan ymmärtämistä.

On luotava edellytyksiä: yksi keskeinen uudistus, joka tulee asuntopoliittisen toimenpideohjelman mukana on liikesijoituskohteiden verokohtelun muuttaminen. Vuokra-asuntojen rakentaminen pyritään tekemään houkuttelevammaksi."

Vuokra-asuntotuotannon edistämiseen tähtääviä toimenpiteitä

• kiinteistörahastojen kaksinkertainen verotus poistetaan

• valtion täytetakaus vuokratalon pankkilainalle Helsingin seudulla

• käynnistysavustus 10 000 €/asunto Helsingin seudulla 2008-2011 aloitettavalle valtion korkotukemalle vuokra-asuntotuotannolle

Lähde: Työryhmän ehdotus valtion asuntopoliittiseksi toimenpideohjelmaksi

Jan Vapaavuori edustaa asuntomarkkinoilla valtiota. Toinenkin asuntovaikuttaja tulee julkiselta sektorilta, mutta kuntapuolelta. Hän on toimialajohtaja Olavi Louko, joka on tehnyt pitkän ja ansiokkaan uran asuntoasioihin vaikuttavana virkamiehenä, nykyisin Espoossa ja sitä ennen Helsingissä.

"Olenhan minä ollut pitkään, hartaasti ja sitkeästi mukana näissä asuntoasioissa - parikymmentä vuotta ainakin. Ehkä siihen nyt sitten jo jotain pieniä aikaansaannoksiakin saattaa sisältyä", Louko tuumii.

Louko oli mukana hallituksen asuntopoliittisen ohjelman valmistelussa. Hän on kehittänyt aktiivisesti ja ennakkoluulottomasti kunnan ja yritysten kumppanuusmalleja asuntotuotannon edistämiseksi. Hyvä esimerkki on Espooseen, Kehä kakkosen tuntumaan rakentuva Suurpellon alue, johon on tarkoitus tulla 7 000 asukasta ja 9 000 työpaikkaa. Myös länsimetron rakentamisen käynnistämisessä Olavi Loukolla on ollut merkittävä panos. Kaiken kaikkiaan hän on antanut kasvot ja äänen kasvukeskuksia hiertävän tonttipulan poistamiseen tähtäävälle toiminnalle.

"Ainoa keino alentaa tonttien – ja sitä mukaa asuntojen – hintaa on kaavoituksen lisääminen, eli tonttituotannon ja tarjonnan selvä lisääminen”, Louko kiteyttää. Vähä ei hänen mielestään riitä, vaan lisäyksen on näyttävä ja tunnuttava selvästi: ”Kaupunkien resurssit eivät yksin riitä. Kaikki yhteiskunnasta löytyvä viisaus ei voi olla kaupungin virkamiesten varassa: jos saamme kumppaneita kehittämään näitä asioita, voidaan lopettaa puheet resurssipulasta."

Ehdotuksia kaavoituksen sujuvoittamiseksi

• yhteinen yleiskaava Helsingin seudulle

• kuntien ja yksityisten tahojen kumppanuuden kehittäminen kaavoituksessa

• asemakaavoja koskevan valitusprosessin nopeuttaminen

• rakennuslupamenettelyn joustavoittaminen

• kokeellista kaavoitusta ja rakentamista kevennetyillä kaava- ja rakentamismääräyksillä

Lähde: Selvitysmies Lauri Tarastin ehdotus kaavoituksen nopeuttamiseksi pääkaupunkiseudulla

Vapaavuori yhtyy ajatukseen: ”Jos jonkun toivoisi todella tapahtuvan vinhaa vauhtia, se on kaavoitukset. Vaikka kaavoitus ei sinänsä tuo yhtään asuntoa, riittämätön kaavoitus tarkoittaa sitä, ettei ole mahdollisuutta rakentaa riittävästi asuntoja."

Molemmat asuntovaikuttajat ovat yhtä mieltä myös Sipoo-operaation välttämättömyydestä pääkaupunkiseudun metropolialueen kehittymisen kannalta.

"Seudullisesti katsoen on tietenkin luontevaa, että mennään myös itäsuuntaan”, Louko sanoo. ”Ei meillä tietenkään ole siihen mitään sanomista. Tietysti kun tällainen kehitys on ollut länsisuunnassa automaattista voi kysyä, miksi Sipoo ei ole tehnyt itsestään selvää asiaa?”

Vapaavuori muistuttaa, että Sipoon jäljelle jäävä osakin on pinta-alaltaan suurempi kuin Helsinki, Espoo tai Vantaa: ”Se sijaitsee erittäin hyvin, se on oikeasti osa metropolialuetta ja sipoolaisille jää erittäin hyvät mahdollisuudet kehittää kuntaansa ja olla mukana luomassa yhä menestyneempää metropolialuetta."

(JKA 1.2.2008)

Lue myös:

    Uusimmat