VTT:n tutkija: Vetyautot ovat parempia kuin bensiiniautot

Tutkimuskeskus VTT:n johtava tutkija Jussi Solin pitää ensi vuonna markkinoille tulevia vetyautoja turvallisempina kuin bensiiniautoja.

Solinin mukaan vety on fossiilisia polttoaineita turvallisempi, koska se ei ole myrkyllinen.

Vedystä ei synny käytössä myrkyllisiä kaasuja eikä se pala tankista purkautuessa. Vetyauto päästää ilmakehään harmitonta vesihöyryä.

– Autoihin erikoistunut kollegani Juhani Laurikko on sanonut, että jos joku tänä päivänä ehdottaisi bensiiniä autojen polttoaineeksi, se olisi mahdoton ajatus, Solin selittää.

VTT:n tutkimusten mukaan ensimmäisenä vetyautoja on valmistanut kaupallisesti Hyundai ja jäljessä tulevat Mercedes-Benz , GM, Honda, Toyota ja Nissan. Muut valmistajat tulevat markkinoille vuoden 2015 jälkeen.

Vetytankit on suunniteltu mahdollisimman kestäviksi. Vetytankissa on tiivis alumiininen sisäosa, jonka päälle on kääritty kestävä hiilikuituverkko.

Solinin mukaan tankkia ei saa rikki edes ampumalla. Kolaritilanteessa vetyastia ja polttoaineen syöttöputket sulkeutuvat välittömästi. 

– Vety tankissa ei tuo mitään uutta merkittävää riskiä, polttoaineena se on käytännössä yhtä turvallinen kuin bensiini, Solin kertoo.

Euroopan unioni valvoo

Euroopan unionin komissiolla on tarkkaan määriteltyjä puhtausvaatimuksia vetypolttoaineelle. Tulevien vetytankkausasemien riittävyys ja turvallisuus ovat haasteita valtioille ja valmistajille.

EU:ssa on tällä hetkellä valmisteilla vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfrastruktuurin direktiivi. Asemia pitäisi saada 300 kilometrin välein.

– Osallistun japanilaisten ja Yhdysvaltalaisten kanssa EU:n projektiin, jossa kehitetään kansainväliset turvallisuuskriteerit tankkausasemien paineastioille, Solin selostaa.

Ensi vuonna markkinoille ilmestyvien vetyautojen verovapaa hinta tulee olemaan arviolta 50 000 euroa.

- Vetyautoilla pitäisi päästä lähitulevaisuudesta ajamaan Portugalista joulupukin luokse.

VTT tutkii muitakin päästöttömiä autoja. Se on myös autotehtaiden yhteistyökumppanina kansainvälisissä projekteissa, kuten määrittämässä autoissa käytettävän vedyn puhtausvaatimuksia.

Lue myös:

    Uusimmat