VTT:n navigointitekniikka ohjaa näkövammaisia

Tänään maanantaina vietetään näkövammaisten kansainvälistä valkoisen kepin päivää. Näkövammaiset ovat aktiivisia tietokoneen ja Internetin käyttäjiä, ja he haluavat tutkimusten mukaan uusia mobiilipalveluja. Kannettavaan kämmentietokoneeseen lisättävä toiminto ohjaa vastedes laitteen käyttäjän perille muutaman metrin tarkkuudella. VTT on tehnyt prototyyppilaitteiston, joka paikantaa käyttäjän ja opastaa häntä tiheästi rakennetuilla alueilla ja myös rakennuksen sisällä. VTT on hankkinut tietämyksen nykyaikaisen henkilökohtaisen navigoinnin teknisistä vaatimuksista ja mahdollisuuksista.

Tulevaisuudessa kuka tahansa saa tällaiselle laitteelleen tiedon lähellä tarjolla olevista palveluista, niiden tarkasta sijainnista sekä tarkan reittiopastuksen palvelun luokse. Hänen on kuitenkin joissain tilanteissa sallittava, että järjestelmä voi paikallistaa hänen tarkan sijaintinsa. Palvelut välittyvät lyhyen kantaman Bluetooth-tekniikalla tai pitkän kantaman GSM-tekniikalla (GPRS).

Navigointilaitteella satunnainen matkailija löytää haluamansa palvelun omalla kielellään. Seudun jo tunteva henkilö pyytää järjestelmältä vain ohjeita, joita hän tarvitsee. Yksi henkilökohtaisen navigoinnin sovellus on älykäs bussijärjestelmä. Siitä saa aikataulu- ja mm. pysäkkitietoja ennen matkan alkua ja matkan aikana.

Palveluista sellaiset tuodaan markkinoille, joille uskotaan olevan kysyntää, ja samat palvelut luodaan kaikkien käytettäviksi. Näkövammaiset ovat yksi ryhmä, joka haluaa nopeasti hyödyntää uusia mobiilipalveluja käyttöliittymä on ainoa eroavuus näkövammaisella ja näkevällä.

Näkövammaisten Keskusliitto, liikenne- ja viestintäministeriö ja VTT valmistelevat kolmivuotista hanketta, jossa rakennetaan koejärjestelmä henkilökohtaisen navigoinnin palveluille. Kehitystyö pohjautuu VTT:n navigointiprotoon, ja käyttöliittymä tehdään heti ensi vaiheessa näkövammaisille sopivaksi.

Itä-Helsinkiin tulee monitoimitalo, ja sieltä alkavat kulkea Jokeri-älybussit Espooseen, Arla-instituutin koulualueelle. Koulusta tehdään äly-yhteys uudelle Leppävaaran rautatieasemalle, ja aseman lähistölle rakennetaan uusia julkisia palveluja.

Koejärjestelmä tarjoaa näkövammaisille tarkan opastuksen kaupunkialueella, rakennusalueella ja rakennusten sisällä ja tekee julkisen liikenteen käytön heille joustavaksi. Opastus perustuu paikannuslaitteistoon, puheentunnistukseen, puhesynteesiin ja älyvaatteisiin. Järjestelmä pyritään kokoamaan kotimaisista, kaupallisista komponenteista. Toteutusta hankaloittavat toistaiseksi liian epätarkat sähköiset kartat.

Ministeriön työryhmä on julkaissut tuoreen ehdotuksen joukkoliikenteen esteettömyydestä ja helppokäyttöisyydestä vammaisille, vanhuksille ja muille erityisryhmille.

-On toiveita, että liikenne- ja viestintäministeriöstä lähtenyt aloite johtaa yhteen hiileen puhaltamiseen. Saanemme vihdoinkin konsortion, joka määrittää yleistä infrastruktuuria; siinä modernien navigointilaitteiden on toimittava myös näkövammaisten käytössä, sanoo Näkövammaisten keskusliiton kehityspäällikkö Juha Sylberg.

Lue myös:

    Uusimmat