VR: Veturimiesten työtaakan huojentamisesta voidaan nyt neuvotella

Veturimiesten liiton Kouvolan osasto päätti kokouksessaan perua iltapäiväksi suunnittelemansa ulosmarssin. 180 veturikuljettajan työseisaus olisi sotkenut merkittävästi Etelä-Suomen liikennettä. Kouvolan osaston puheenjohtaja Kari Rae on tyytyväinen sopuratkaisuun.

– Tämän painostustoimen seurauksena päästään nyt varmasti heti neuvottelemaan työvuorojen ja koulutuksen kehittämisestä, toteaa Rae.

Myös Veturimiesten liiton puheenjohtaja Risto Elonen toivoi sopuratkaisua - työseisauksen välttämistä.

– Koko tämän vuoden ei ole mistään muusta puhuttukaan niin paljon kuin kuin työvuorojen raskaudesta, kertoo Elonen. Runsaat viikonlopputyöt sekä koulutusasiat rassaavat.

Veturinkuljettajien työehtosopimus on voimassa ensi maaliskuuhun, mutta osapuolet ovat sopineet neuvottelevansa työvuoro-ongelmista sopimuksen voimassaoloaikana.

– Hienosäätöä pitää jatkaa, myöntää VR:n yhteiskuntasuhteiden johtaja Otto Lehtipuu.

VR:n mukaan neuvotteluihin voidaan nyt ryhtyä, kun kuljettajat peruivat protestin.

Koulutustarve kova

VR:n ja veturimiesten näkemykset näyttävät yhteneväisiltä myös koulutusasioissa. Työvuoro-ongelmissa ja työssä jaksamisessa auttaisi, jos samalla kuljettajalla olisi pätevyys useampaan kalustoon.

– Veturimiehiä eläköityy vauhdilla. Koulutustarve on kova. Uusien kuljettajien koulutus ja vanhojen täydennyskoulutus johtaa siihen, että meidän oma oppilaitoksemme on täynnä, kertoo Lehtipuu.

VR:n johtajan mukaan työvoimapulaa tällä alalla ei nyt ole.

– Koulutus on ydinkysymys, jatkaa Veturimiesten liiton puheenjohtaja Risto Elonen. Jokainen junatyyppi vaatii oman ajokortin, osaaminen on nyt liian kapeaa.

Liiton Kouvolan osaston puheenjohtaja Kari Rae muistuttaa, että vastuu tarvittavasta koulutuksesta on VR:llä. Rae sanoo, että Kouvolan suunnastakin on muistuteltu VR:ää koulutuksen laajentamisesta.

Lue myös:

    Uusimmat