Junaliikenne on ollut tänä vuonna ennätyksellisissä vaikeuksissa. Junien täsmällisyyttä on mitattu vuodesta 1992 alkaen ja vuosi 2010 jää historiaan kaikkien aikojen huonoimpana. Asiasta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.
Suurin syy junaliikenteen huonoon vuoteen löytyy VR:n mukaan äärimmäisistä sääolosuhteista.
- Kyllä se syy on näissä kaikissa sääilmiöissä: viime talven tapahtumissa, routavaurioissa, kesän myrskyissä ja nyt tässä aikaisessa talvessa, sanoo VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen.
Huonoinakin päivinä 70 prosenttia ajoissa
VR on asettanut tavoitteekseen, että 90 prosenttia kaukojunista saapuisi päätepysäkilleen viiden minuutin tarkkuudella. Tänä vuonna tavoitteeseen yllettiin vain syyskuussa.
Vanhanen huomauttaa, että pari huonoa päivää voi pilata koko kuukauden keskiarvon.
- Heinä-elokuussa, jolloin metsää meni nurin Savon ja Karjalan radoilla, oli sellaisia päiviä, että lähes kaikki junat jäivät ajamatta tai ainakin kaikki jäivät myöhään, Vanhanen sanoo.
Hänen mukaansa VR on kuitenkin ottanut viime talvesta opikseen. Lumeen ja pakkaseen on varauduttu aiempaa paremmin ja tänä talvena. Vaikeimpinakin päivinä 70 prosenttia junista on Vanhasen mukaan saatu aikataulussa perille.
- Jos verrataan vaikka lentoliikenteeseen niin eiväthän ne pääse koskaan tällaiseen täsmällisyyteen, Vanhanen heittää.
Osa vastuusta Liikennevirastolla
VR on upottanut viime talven jälkeen kalustoonsa korjaamiseen viisi miljoonaa euroa. Vanhenen kertoo, että Ilmalassa ollaan parhaillaan ottamassa käyttöön glykolisulatusjärjestelmää, joka estäisi lumen ja jään kertymisen junien pohjiin. Lisäksi ensi talven aikana käynnistetään operaatiokeskus, jonka tarkoitus on parantaa tiedonkulkua poikkeustilanteissa.
Vanhanen muistuttaa, että VR ei yksin kanna vastuuta junaliikenteen toimivuudesta. Paljon myöhästymisiä on aiheutunut erilaisista turvalaite- ja vaihdevioista, joiden huolto on Liikenneviraston vastuulla.
- VR vastaa kalustosta mutta ratainfrastruktuuri on kokonaan Liikennevirastolla ja valtion kunnossapidettävänä. Niille asioille me emme VR:llä voi mitään.
Uusimmat
-
16:42
Olkiluodon kolmosreaktorin vuosihuolto venyy entisestään
-
16:42
Kova ratkaisu: Suomen kärkihyppääjä sivuun mäkimaajoukkueesta
-
16:37
Lakot jatkuvat, vaikka niillä ei ole vaikutusta – "Varmaan tuntuu kuin seinälle puhuisi"
-
16:34
Puola ja Ukraina pääsemässä sopuun maatalouskiistassa: "Olemme ottaneet askeleen eteenpäin"
-
16:30
Ruotsin hovi kommentoi prinsessa Catherinen terveydentilaa
-
16:29
Muslimien joukkotuhoamisesta kirjoittanut kirjailija Teemu Keskisarjan vieraana eduskunnassa
-
16:12
Syyte: Poika tappoi 82-vuotiaan isänsä työntämällä harjanvarren nieluun – määrättiin mielentilatutkimukseen
-
16:07
Aamulehti: Media-alan tutkija selvittää Kuuselan juttujen todenperäisyyttä
-
16:02
Huolettaako bensan loppuminen kesken matkan? Autoliiton Vesalainen suosittelee nyt uudenlaista ajattelutapaa
-
15:59
Järvenpäässä kadonnut mies löytyi
-
15:55
Kalle Rovanperältä ja kumppaneilta huutia FIAlle: "Sydämeeni sattuu"
-
15:17
Sohvaperunat-tähti Teemu Tanner tuomittiin raiskauksesta
-
15:09
Jari-Matti Latvala naulasi Toyotan tavoitteen – vankka viesti kuljettajille: "Se on avainasemassa"
-
14:57
Naisen sänkyynsä teloittanut mies tuomittiin elinkautiseen murhasta – uhri virui kodissaan yli kaksi viikkoa
-
14:50
Kela tarkentanut ohjeistustaan kuurojen kritisoimasta vammaisten tulkkauspalveluista
-
14:46
Liberia-sotarikosjuttu ei jatku korkeimmassa oikeudessa – paljonko syyttömänä istunut sierraleonelaismies saa korvauksia?
-
14:40
Sami Sykön luullaan usein seurustelevan ystäviensä Atte Kilpisen ja Jorma Uotisen kanssa: "Jotkut ovat toivoneetkin sitä"
-
14:17
Liigaviikko: Näin Ilvestä viedään – Petteri Sihvonen ihastui KalPan oveluuteen: "Valtavan hienosti asiat"
-
14:13
Vantaan moskeijan paloa tutkitaan törkeän tuhotyön yrityksenä
-
14:07
Hyundailta väkevä alku Safari-ralliin – MM-sarjan kärkimies antoi taas näytteen erikoisosaamisestaan
-
Lataa lisää