VR:n pääjohtaja: Kulunvalvontaa ei voi kiirehtiä

VR-Yhtymän pääjohtajan Henri Kuitusen mukaan rautateiden automaattisen kulunvalvonnan toteutusta ei juurikaan voi kiirehtiä teknisistä syistä, vaikka asian kiireellisyys nousi taas esille äskettäisen Suonenjoen junaturman vuoksi.

Kuitunen oli tänään Kuopiossa eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston mukana. Vierailun isäntänä toiminut Savon liitto vaati Kuopiossa, että rakentamisaikataulua tulee nopeuttaa, jotta luottamus junaliikenteen turvallisuuteen saadaan palautettua.

-Viime aikojen turmille on vaikea löytää yksittäistä yhteistä tekijää. Jos sellainen olisi olemassa, toimenpiteisiin olisi ryhdytty moneen kertaan, Kuitunen sanoi.

Hän puuttui myös hallintoministeri Jouni Backmanin (sd.) esitykseen, jonka mukaan VR:n ja Postin kuljetusfuusio toteutettaisiin siten, että VR:n tiekuljetukset liitettäisiin Postiin.
-En pidä mahdollisena, että aiesopimusta muutettaisiin. Kuljetus on meidän päätoimialamme, ja Transpoint tekee kannattavaa tulosta, Kuitunen sanoi.

Alempiasteinen tieverkko huono

Liikennejaoston puheenjohtaja, kansanedustaja Kari Rajamäki (sd. ) vaati vierailulla tieverkon rapautumisen estämistä. Hän totesi, että erityisesti metsäteollisuuden ja alkutuotannon kuljetukset kärsivät jo nyt alempiasteisen tieverkon tilasta. Lähes 5000 kilometriä yleisiä teitä suljetaan raskaalta liikenteeltä vuosittain kelirikon vuoksi.

Rajamäki vaati, että valtion omaisuuden myyntituloja on suunnattava tienpitoon. Hänen mielestään alempiasteisen tieverkon tilan korjaamiseen on saatava lisää 200 miljoonaa markkaa, ja kehittämishankkeiden järkevä toteutus on turvattava 100 miljoonan markan lisämäärärahalla.

Liikennejaosto kävi Kuopiossa mm. VR:n konepajalla, jonka lakkauttamista suunnitellaan. Konepaja on erikoistunut dieselveturien korjaamiseen. Savon liitto viestitti kansanedustajille, että konepajan lakkautus olisi vahvasti ristiriidassa Itä-Suomi -työryhmän tavoitteiden kanssa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat