VR:n pääjohtaja: Kolme linjaa lakkautuslistalla

VR:n pääjohtaja Henri Kuitusen mukaan kolme junalinjaa on edelleen lakkautusuhan alla, mikäli liikenneministeriön junapalveluostot jäävät 15 miljoonaa markkaa päätettyä alhaisemmaksi.

Kuitunen sanoi Rautatieläisten liiton edustajakokouksessa Helsingissä, että lakkautusuhan alla olevat linjat ovat Riihimäki-Lahti, Kouvola-Mikkeli sekä Hanko-Karjaa.

Junavuorojen lakkauttaminen tapahtuisi niin, että 11. elokuuta sähköjunaliikenne pysähtyy Riihimäen ja Lahden välillä. Sama koskee Kouvolan ja Mikkelin välillä liikennöivää yhtä junaparia. Hangon ja Karjaan välillä liikkuvien junien on määrä pysähtyä syyskuun alussa.

Kuitunen sanoi, että muutettaessa VR:ää yhtiöksi valtioneuvosto teki periaatepäätöksen, jonka mukaan liikenneministeriön henkilöliikenteen ostot säilyvät 251 miljoonan markan tasolla.
-Sopimuksesta huolimatta ostoihin on jo tälle vuodelle ilmoitettu 15 miljoonan leikkaus. Mikäli leikkaus toteutetaan, ei VR:lle jää jäljelle muuta kuin supistaa liikennetarjontaa mainitun summan verran, Kuitunen perustelee.

Kesseli: Petetyn maku suussa

Rautatieläisten liiton puheenjohtaja Pentti Kesseli kuvasi kiisteltyä 15 miljoonaa "ylimääräiseksi lisävoitonjaoksi" VR:ltä valtiolle.
-Paha petetyn maku on suussa, Kesseli sanoo.

Kesselin mukaan VR:ssä ei ole vieläkään päästy "liikelaitoksen aikaisesta ministeriön virkamiesten otteesta", joskin hän antaa työnantajalle myös tunnustusta sopimusten pitämisestä.
-Juhlapuheet näyttävät jatkuvan edelleenkin. Henkilöstön vaikuttaminen ja mukanaolo kaikilla tasoilla ei ole vieläkään tapahtunut. Henkilöstön edustus ontuu pahasti, Kesseli suomii.

Kesselin mukaan yhtiöön ei ole otettu uusia työntekijöitä lähteneiden tilalle viimeisen lähes 10 vuoden aikana. Poikkeuksena hän mainitsee muutamat erikoistehtäviin palkatut.
-Pula henkilökunnasta tulee vaikuttamaan myös VR:n kuljetusvarmuuteen, Kesseli arvioi.

Aura: VR-konsernin osinkoja rataverkolle

Liikenneministeri Matti Auran mukaan osa VR-konsernin tuloksesta pyritään ohjaamaan tulevaisuudessa budjetin kautta radanpidon rahoittamiseen. Aura arvioi SAK:laisen Rautatieläisten liiton edustajakokouksessa Helsingissä, että jatkossa VR ei jaa yhtä suurta summaa osinkoina kuin ensimmäisen tilikautensa jälkeen.

VR-konsernin puolentoista vuoden tulos oli noin 460 miljoonaa markkaa, josta jaettiin osinkoina 270 miljoonaa.

Aura toteaa, että valtionyhtiöiden tavoitteena on maksaa yleistä käytäntöä vastaava osinko. Hän viittaa pörssiyhtiöissä olevan tavallista, että tuloksesta 30-50 prosenttia annetaan omistajalle. Aura ei näe periaatteessa estettä VR-yhtiöiden omistuspohjan laajentamiselle. Hänen mukaansa laajentamisen perusteet voidaan selvittää. VR-konserniin kuuluu 22 yhtiötä, joiden palveluksessa on yli 17 000 ihmistä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat