VR:n myöhästymiskorvaukset viipyvät jopa kesän yli

VR:n myöhästymiskorvausten maksu takeltelee. Matkustajien kevättalvella tekemien korvaushakemusten käsittely saattaa venyä jopa kesän yli.

- Olen pahoillani vastausta odottavien puolesta, että emme ole päässeet kuukauden tavoitteeseen käsittelyajassa, VR:n asiakaspalvelupäällikkö Mari Hinkkala sanoo.

Junaliikenteen myöhästely viime talvena poiki yhtiölle runsaasti korvausvaatimuksia. VR ei kerro tarkkoja lukuja, mutta Hinkkalan mukaan korvaushakemuksia on tullut pahimmillaan satoja päivässä.

- Kuluttajat ovat hyvin tietoisia uudesta oikeudestaan ja hyvä niin. Katson, että he ovat täysin oikeutettuja hakemaan ja saamaan korvauksensa.

Joulukuussa tuli voimaan uusi asetus, joka oikeuttaa matkustajan korvauksiin, jos juna on yli tunnin myöhässä. Hinkkala myöntää korvaushakemusten käsittelyn olleen hidasta.

- Vastuuasetus on lähes tuplannut korvaushakemusten määrän, ja tämä on tuonut hitauden mukanaan, Hinkkala myöntää.

Hakemuksia yhä kasoittain

VR:lle kulunut vuosi on ollut vaikea. Jatkuvat myöhästymiset ja harvennetut aikataulut ovat koetelleet yrityksen luotettavuutta.

Nyt korvaustenkin maksaminen ontuu. Hinkkalan mukaan asiakaspalvelussa on kuitenkin tapahtunut muutos parempaan, kun henkilöstöä on lisätty.

- Olemme käyttäneet omaa sisäistä henkilökuntaamme ja palkanneet ulkopuolista työvoimaa vielä lisää.

Puolet hakemuksista koskevat junalipun hinnasta saatavaa hyvitystä, jos juna on ollut myöhässä. Toinen puoli hakemuksista on matkustajilta, jotka vaativat korvauksia junan myöhästymisen aiheuttamista kuluista. Näitä ovat taksimatka tai jopa hotelliyö.

Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.

- Huomattava työsarka on edelleen odottamassa, Hinkkala toteaa.

Jos matkustajat joutuvat odottamaan korvauksiaan vielä syksyllä, asiakaspalaute voi kuumentua.

- Toki on ikävää, että työsarkaa on. Kärsivällisyyttä vaatii sekä henkilökunnalta ja asiakkailta, että hyvitykset saadaan maksettua.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat