VR:n lippuautomaateista epäkunnossa on jatkuvasti vähintään viidennes

VR:n uusista vihreistä lippuautomaateista on kesästä lähtien ollut jatkuvasti rikki vähintään viidennes. Syynä ovat laitteiden maksupäätteet, jotka aiotaan vaihtaa kokonaan vuoden loppuun mennessä. Erityisen kiusallista VR:lle on ollut se, kun suurilla asemilla Helsingissä, Tampereella, Lahdessa ja Jyväskylässä laitevika on lauennut lähes kaikissa automaateissa samanaikaisesti.

- Totta kai tästä aiheutuu kustannuksia meille ja laitteen toimittajalle. Takuut on tietenkin uusissa laitteissa vielä voimassa. Mutta etenkin asiakkaille on tullut kiusallisia tilanteita, kun lippua ei ole ehditty ostaa, kertoo VR:llä automaateista vastaava projektipäällikkö Jani Jääskeläinen.

Laitteita on 120 ja niitä on 70:llä eri asemalla. Tällä hetkellä uusi maksupääte on pilottikäytössä ja niitä ryhdytään asentamaan marraskuussa. Jääskeläisen mukaan ongelmien pitäisi hävitä vuoden loppuun mennessä. Maksupääteongelmat eivät tulleet mittavasta koekäytöstä huolimatta esiin.

- Valitettavasti näin. Olemme käyttäneet tunnettua suurta laitetoimittajaa, jota olemme käyttäneet myös ennen ja joka on myös Otto-automaattien toimittaja.

Laitetoimittaja on Wincor Nixdorf Oy.

Heikko ergonomia on toisten etu

VR:n asiakkaat ovat ihmetelleet myös lippuautomaattien heikkoa maksuergonomiaa. Pystyäkseen työntämään kortin automaattiin ja näppäilemään tunnusluvun on monen kyyristeltävä alemmas.

- Tämä johtuu EU:n esteellisyyssäädöksistä. Automaattia pitää voida käyttää myös pyörätuolista ja siksi maksupääte on alempana, Jääskeläinen kertoo.

VR:n lippuautomaattien maksupäätteiden vaihtamisesta kertoi aiemmin tänään Turun Sanomat.

Lue myös:

    Uusimmat