VR:n Arolle muhkeat bonukset viime vuodelta

Parhaiden tienaajien joukkoon nousi vain yksi kokonaan valtion omistaman yhtiön toimitusjohtaja, VR:n Mikael Aro.

Valtio-omisteisten yhtiöiden parhaat tienestit löytyvät pääsääntöisesti suuryrityksistä, joista valtio omistaa vain pienen siivun. Mutta kymmenen kärkeen yltää myös yhden valtion täysin omistaman yhtiön toimitusjohtaja, VR:n Mikael Aro. Hän sai viime vuodelta palkkaa ja tulospalkkioita yhteensä lähes 800 000 euroa, yli 40 prosenttia enemmän kuin vuodelta 2012. Aron vuosipalkka oli 542 000 euroa ja siihen päälle tulivat tulospalkkiot 256 000 euroa. Tulospalkkiot on maksettu tämän vuoden puolella. Vuodelta 2012 tulospalkkioita maksettiin vain 41 000 euroa.

Aron tienestien kasvu selittyykin lähes yksinomaan sillä, että hänen tulospalkkionsa oli viime vuodelta huomattavasti suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Tulospalkkio on lähes puolet vuosipalkasta eli 47 prosenttia.

Aron bonus sääntöjen ylärajoilla

Valtionyhtiöiden palkitsemiskäytännölle on olemassa talouspoliittisen ministerivaliokunnan vuonna 2012 määrittämät ohjeet, jotka koskevat muun muassa sitä, kuinka suuri tulospalkkio saa olla suhteessa toimitusjohtajan vuosipalkkaan. VR luokitellaan ohjeistuksessa ”muuksi kaupallisesti toimivaksi yhtiöksi”. Näissä yhtiöissä Arolle maksetun tulospalkkion suuruusluokka on lähellä ehdotonta maksimia eli 50 prosenttia vuosipalkasta. Näin suuri tulospalkkio on mahdollinen vain jos yhtiö ja palkkionsaaja ovat yltäneet poikkeuksellisen hyvään suoritukseen.

–Viime vuosi oli yhtiölle käännekohta taloudellisesti, sanoo VR Groupin yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu.

–Ylitimme hallituksen antamat tavoitteet.

Johdon palkitsemisesta päättää hallitus ja palkitsemisperusteet liittyvät hyvin pitkälti liikevoittoon. Meillä on kuitenkin myös muita perusteita kuten työturvallisuus ja täsmällisyys.

Millaisella markkinalla VR toimii?

Suuri osa niistä yhtiöistä, joissa johdon palkitseminen on kaikkien runsainta, toimii kansainvälisesti ja osa hyvinkin kilpaillulla markkinalla. VR toimii junaliikenteessä sekä lähi- että kaukoliikenteen osalta vielä monopolina. Lähiliikenteessä kilpailu tulee mahdolliseksi käytännössä vuodesta 2018 alkaen ja kaukoliikenteessä vasta 2020-luvulla. Kun se maksaa tulospalkkioita hyvästä tuloksesta, kamppaileeko yhtiö muun kuin itsensä kanssa?

–Tosiasiassa kilpailulta suojatun liiketoiminnan osuus pienenee koko ajan, sanoo Lehtipuu. Tavaraliikenteessä kilpailu on jo todellisuutta ja me valmistaudumme myös rautatieliikenteen kilpailun avautumiselle.

Vuodelta 2013 VR maksoi tulospalkkioita lähes 800 henkilölle noin kymmenellä miljoonalla eurolla. Toimitusjohtajan ja johtoryhmän osuus oli tästä reilu miljoona.

Lue myös:

    Uusimmat