VR lähtee itse rahoittamaan tärkeitä ratahankkeita

VR lähtee itse rahoittamaan kolmea ratainvestointia, koska valtion budjetin määrärahat ovat loppumassa kesken. Kaikkiaan noin 40 miljoonan euron potista yli puolet suunnataan Oulun ja Seinäjoen välisen osuuden perusparannukseen. VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan yhtiö haluaa varmistaa keskeisen ratahankkeen valmistumisen määräajassa.

Aro korostaa, että rahoituspäätös koskee vain tätä vuotta. Yhtiö ei vastaaviin panostuksiin jatkossa lähde.

- Tämä ei ole pitkän päälle kestävää toimintaa, mutta nyt ei muuta vaihtoehtoa ollut, koska valtion budjettirahoitus ei riitä. Töitä ei haluta keskeyttää etenkään Oulun ja Seinäjoen välillä, koska se on VR:n liiketoiminnalle erittäin tärkeä rataosa, joka on pakko saada kuntoon.

- Valtion budjetissa kohteeseen on tälle vuodelle varattu 40 miljoonaa euroa, mikä ei riitä rahoittamaan töiden jatkumista kesän päätyttyä. Omalla rahoituksella työt on turvattu vuoden loppuun, Aro sanoo.

Erittäin tiheästi liikennöity rataosuus palvelee sekä henkilö- että tavaraliikennettä. Aron mukaan perusparannuksen pitkittymisestä kärsisivät eniten matkustajat, ja myös kustannukset nousisivat turhaan.

Hankkeen kustannukset ovat vajaat 800 miljoonaa euroa. Kokonaisrahoituksesta puuttuu edelleen hieman yli 300 miljoonaa euroa. Oulu-Seinäjoki-välin lisäksi VR:n omaa rahaa kuluu Tampereen ja Oriveden välisen radan perusparannukseen sekä Kotolahden sataman ratapihan kunnostukseen.

Kilpailupuheet jäihin

Valtion omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Jyri Häkämiehen (kok.) mukaan VR:n hallituksen päätös on haasteellisessa tilanteessa ainoa mahdollinen.

- Tämä on kuitenkin kertaluonteinen ratkaisu, eikä tästä saa tulla pysyvää käytäntöä. Rataverkon kunto heijastuu myös VR:n palveluihin. Matkustajille tämä näkyy esimerkiksi routavaurioina ja myöhästelyinä. Siitä syystä VR-konserni on päättänyt toimia näin, ja tätä päätöstä haluan tukea, hän korostaa.

Häkämiehen mielestä keskustelu henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle on syytä lopettaa viimeistään nyt, kun VR varmistaa osaltaan Suomen kilpailukykyä ja työntekijöidensä työllisyyttä rahoittamalla itse liikenneministeriön budjettiin kuuluvia radanparannushankkeita.

Katso Jussi Kärjen juttu

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat