VR kokeili turvavöitä junassa – ei otettu käyttöön

Suomessa on sattunut suuria junaonnettomuuksia viimeksi 1990 -luvulla. Vuonna 1996 Jokelassa Tuusulassa neljä ihmistä kuoli ja kymmenet loukkaantuivat, kun yöpikajuna suistui raiteiltaan. Vuonna 1998 Jyväskylässä kymmenen ihmistä kuoli ja lähes sata loukkaaantui pikajunan suistuessa kiskoilta. Onnettomuuksien jälkeen heräsi keskustelu siitä, pitäisikö junissa olla turvavyöt.

VR Osakeyhtiö aloitti tiettävästi ensimmäisenä maailmassa turvavöiden kokeilun junassa.

Lokakuussa 1999 kolmen päivävaunun istuimiin asennettiin turvavyöt, yhteensä 271 paikalle. Asennetut turvavyöt olivat joko manuaalisesti säädettäviä lannevöitä tai automaattisesti oikeaan pituuteen kelautuvia rullavöitä.

Suomalaiset eivät innostuneet junan turvavöistä

Vuoden kestäneessä kokeilussa selvitettiin turvavöiden soveltuvuutta junamatkustamiseen. VTT:n tutkija Virpi Anttila ja erikoistutkija Juha Luoma selvittivät käyttökokeilun aikana muun muassa, kuinka paljon turvavöitä käytettiin, mitä mieltä matkustajat turvavöistä olivat sekä pitäisikö turvavöitä olla mahdollisuus käyttää kokeilun jälkeenkin.

Turvavöiden käyttäminen oli kokeilun aikana hyvin vähäistä. Vain 1,1 % turvavyöllisissä vaunuissa matkustaneista käytti turvavyötä. Yli puolet vyötä käyttämättömistä sanoi, ettei ollut huomannut sitä. Turvavyön käyttämättömyyttä perusteltiin epämukavuudella, unohtumisella ja liikkumisen estymisellä.

Lähes 70 % matkustajista piti kuitenkin turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä tarpeellisena, mutta vain 10 % vastasi, että käytön tulisi olla pakollista.

Lisäksi monet uskoivat turvavöiden vähentävän vakavan loukkaantumisen riskiä onnettomuuksissa.

Tutkijat suosittelivat turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä

Siitä huolimatta, että turvavöitä käytettiin kokeilun aikana hyvin vähän , Anttila ja Luoma suosittelivat loppuraportissaan turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut, vaan turvavyöt poistettiin koejunista.

Suomessa junakaluston turvallisuusmääräyksistä vastaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. VR hankkii Trafin määräysten mukaista kalustoa. Tällä hetkellä voimassa olevat määräykset eivät edellytä vöitä.

Lainaus Anttilan ja Luoman loppuraportin tiivistelmästä:

Tulosten perusteella voidaan suositella turvavöiden käyttömahdollisuuden lisäämistä. Turvavyön käyttöasteen lisääminen lienee mahdollista esimerkiksi tiedottamista tehostamalla, vaikka tieliikenteestä saadut kokemukset osoittavat, että pelkän tiedottamisen mahdollisuudet ovat rajallisia. Kokeilun jatkamisella ja siitä tiedottamisella asia voidaan kuitenkin nostaa julkisen keskustelun aiheeksi.

Lue myös:

    Uusimmat