VR-johtaja: Kilpailulle avoin liikenne ei oikein mahdu Suomen radoille

VR pitää EU:n komission esitystä raideliikenteen avaamisesta kilpailulle Suomen kannalta hankalana.

Kilpailun vapauttaminen merkitsisi sitä, että yritykset voisivat kilpailla raideliikenteessä kuten muillakin markkinoilla.

VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtajan Otto Lehtipuun mielestä jäsenmaiden pitää saada päättää tällaisista asioista itsenäisesti.

– Esityksessä hankalaa on se, että kilpailun avaaminen olisi pakollista kaikissa jäsenmaissa. Meidän näkökulmasta maiden välillä on isoja eroja ja tämänkaltaiset päätökset pitäisi tehdä jäsenmaissa itsenäisesti. Suomessa pitäisi kansallisesti miettiä, onko rautatieliikenteen avaaminen kilpailulle Suomen edun mukaista vai onko joitakin muita keinoja, joilla rautatieliikennettä voidaan lisätä ja parantaa, Lehtipuu sanoo.

Jo raideleveydet erilaiset

Suomella on EU:n jäsenmaana raideliikenteen kannalta hyvin erikoinen asema. Jo raideleveydet ovat meillä erilaiset kuin muualla Euroopassa.

– Meillä raiteissa on erilaiset leveydet, eikä meillä ole suoraa ratayhteyttä muihin EU-maihin. Meillä suunta Venäjälle on erittäin tärkeä. Ja kaikissa tällaisissa isoissa päätöksissä ja linjauksissa pitäisi ottaa huomioon se, että meillä Venäjän välinen liikenne toimii sujuvasti ja tehokkaasti. Toisaalta täytyy muistaa, että myös Venäjältä voi tulla aika kovaa kilpailua Suomen puolelle, jos säännöt eivät ole yhtäläiset molemmin puolin, Lehtipuu muistuttaa.

Komissio on puoltanut kilpailun avaamista sillä, että raideliikenteen tehokkuus ja palvelu paranisi. Lehtipuu tyrmää komission perustelut.

– Meillähän valtaosa rataverkosta on yksiraiteista ja se tarkoittaa sitä, että liikennettä ei oikein kyetä lisäämään etenkään ruuhka-aikoina. Meillä on paljon rataosuuksia, jotka ovat sataprosenttisesti käytössä. Tämä estää liikenteen kasvattamista, Lehtipuu perustelee.

Kilpailijat muista EU-maista ja kotimaastakin?

Jos kilpailu avattaisiin, mistä kilpailevia yrityksiä Suomeen sitten saapuisi? Lehtipuu uskoo, että kilpailijat olisivat isojen EU-maiden kilpailevia valtionyhtiöitä. Ne lähtisivät ryminällä myös muihin EU-maihin.

– Toki on myös isoja kansainvälisiä konserneja, jotka ovat yksityisiä ja jotka harjoittavat liikennettä monissa maissa. Heillä saattaisi olla mielenkiintoa tulla Suomeen. Eikä ole poissuljettua, että syntyisi joitakin kotimaisiakin yhtiöitä, Lehtipuu arvelee.

Lehtipuun mukaan EU komission tuore esitys tulee jakamaan mielipiteitä.

– Nimenomaan sen osalta, että kuuluuko tämänkaltainen liikennepoliittinen kysymys komission ja unionin ratkaistavaksi vai jäsenmaiden itsensä ratkaistavaksi. Jos asiat päätetään jäsenmaissa, paikalliset olot voidaan huomioida paremmin. Meillä suuressa ja harvaanasutussa maassa liikennemäärät ovat pääosin pieniä. Rautatieliikenteen kattavuus voidaan varmistaa palvelusopimuksilla paremmin kuin avoimen pääsyn kilpailulla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat