VR Allegron kuolonturmasta: Turvallisuudessa kaikki kunnossa

VR:n turvallisuusjohtaja Yrjö Poutiainen pitää Allegro-junan Venäjän rata-osuutta turvallisena. Turvallisuuskysymykset ovat nousseet pintaan Venäjän rataosuudella, kun kaksi venäläismiestä sai eilen surmansa lähellä Pietarin asemaa jäätyään Helsingin ja Pietarin väliä liikennöivän pikajuna Allegron alle.

- Kyllä siellä turvallisuus on aivan hyvällä tolalla, jos määräyksiä vain noudatettaisiin. Tässäkin on ollut kyse siitä, että rautatiealueella on liikuttu luvatta, Poutiainen sanoo.

Allegro-juna oli eilisen onnettomuuden sattuessa matkalla Pietariin. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Allegron alle jäi jalankulkijoita. Poutiainen pitää turmaa äärimmäisen valitettavana.

- Tällainen on aina ikävää, mutta sinänsä ei ole ihan tavatonta, että junaradoilla liikkuu ihmisiä luvattomasti ja tällaista tapahtuu. Meillä on kuitenkin täysi luottamus siihen, että Venäjän puolella asiat on hoidettu ja ne myös jatkossa hoidetaan, Poutiainen vakuuttaa.

Tasoristeyksiä, aitoja, alikulkuväyliä...

Ennen Allegro-junan liikennöinnin aloittamista Venäjällä on Poutiaisen mukaan tehty runsaasti toimenpiteitä turvallisuuden parantamiseksi. Rataosuudelle on rakennettu paljon alikulkusiltoja ja suoja-aitoja. Tämän takia Poutiainen pitää turvallisuutta hyvänä, eikä näe tarvetta esimerkiksi turvallisuusmääräysten muuttamiselle.

- Allegro-junan matkan varrella Venäjän puolella on noin kolmekymmentä tasoristeystä, joista valtaosa on hyvin suojattu ja vartioitu. Siellä on sekä puomit että hyvin tehokkaat teräslevyt, jotka estävät ajoneuvon tulon tasoristeysalueelle, kun juna lähestyy. Samoin jalankulkijoille on selvät merkit tasoristeyksissä.

Allegro-junaradan varrelle on rakennettu myös aitoja kulkemisen estämiseksi. Ongelmallista on kuitenkin se, että aidoissa saattaa olla miehenmentäviä aukkoja. Poutiainen on asiasta tietoinen.

- Venäjän rautateiden puolesta asiaan on kiinnitetty huomiota. Pyrimme pitämään aidat ehjinä ja varmistamaan sillä, että tällaista luvatonta liikkumista ja ylikulkua ei tapahdu, Poutiainen sanoo.

Junan nopeudesta ei tingitä

Allegro-junarata on suomalaisten ja venäläisten yhteishanke. Mailla on Poutiaisen mukaan muutenkin pitkät perinteet yhteisestä rautatieliikenteestä sekä tavaraliikenteen että henkilöliikenteen osalta.

- Yhteydenpito on aivan säännönmukaista kaikissa rautatieliikenteeseen liittyvissä asioissa - myös turvallisuudessa.

Allegro-juna kulkee noin 200 km/tunnissa. Junan nopeuden alentamisesta ei ole Poutiaisen mukaan keskusteltu edes eilisen onnettomuuden myötä.

- Sellainen ei ole tullut ajankohtaiseksi eikä harkintaan, sillä koko Allegro-juna perustuu nopeaan yhteyteen Helsingin ja Pietarin välillä.

Lue myös:

    Uusimmat