Volvon alkolukko nyt myös Suomeen

Volvo on ensimmäisenä autonvalmistajana lanseerannut toiminnon, jonka tavoitteena on vähentää alkoholinkäytön seurauksena syntyviä liikenneonnettomuuksia.

Alcoguard on autoon integroitava alkolukko, joka käyttää edistyksellistä polttokennotekniikkaa. Ratkaisu on sekä käyttäjäystävällinen että luotettava. Nyt Volvo alkolukko saatavana myös Suomessa.

- Alcoguard auttaa kuljettajaa tekemään viisaita päätöksiä. Nykypäivänä joka kolmas kuolemaan johtava liikenneonnettomuus Euroopassa aiheutuu rattijuopumuksesta. Kolme suurinta turvallisuuteen liittyvää ongelmapesäkettä liikenteessä ovat ylinopeus, puutteellinen turvavöiden käyttö ja alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen. Uuden tuotteemme tavoitteena on vähentää alkoholinkäytöstä aiheutuvien onnettomuuksien määrää, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Ingrid Skogsmo.

Ruotsi on nykypäivänä alkolukkojen suurin markkina-alue, mutta Volvo aikoo viedä uutta järjestelmää myös muihin Euroopan maihin sekä USA:han.

Ensisijaiset asiakasryhmät ovat todennäköisesti yritysautosektori, taksiyrittäjät, valtio ja kunnat. Parannettu käyttäjäystävällisyys voi kuitenkin houkutella tuotteen pariin myös enemmän yksityisiä autoilijoita.

Polttokenno varmistaa luotettavat tulokset

Alcoguard hyödyntää samaa polttokennotekniikkaa, jota käyttävät myös useimpien Euroopan maiden poliisivoimat. Ennen kuin auto voidaan käynnistää, kuljettajan täytyy puhaltaa langattomaan kädessä pidettävään yksikköön.

Yksikkö on pienen kauko-ohjaimen kokoinen, ja sitä voidaan säilyttää ja ladata auton keskikonsolin takana olevassa lokerossa. Käsiyksikkö analysoi kuljettajan hengityksen, minkä jälkeen se lähettää tulokset radiosignaalin välityksellä auton elektroniselle ohjausjärjestelmälle.

Jos veren alkoholipitoisuus ylittää sallitun raja-arvon 0,2 g/l, auton moottori ei käynnisty. Edistykselliset anturit varmistavat, ettei järjestelmää voi huijata ulkoisia ilmalähteitä, kuten ilmapumppua, käyttämällä.

Helppokäyttöisyyttä

Auton tietonäyttö tarjoaa alkolukon käyttöön liittyviä tietoja (esim. onko testi hyväksytty vai täytyykö kuljettajan puhaltaa yksikköön pidempään). Puhalluskokeen tulokset tallentuvat 30 minuutiksi, kun auton moottori on sammutettu, joten kuljettajan ei tarvitse toistaa toimenpidettä jokaisen lyhyen pysähdyksen jälkeen.

Käsiyksikön kalibrointi ja pariston vaihto hoidetaan auton normaalin huollon yhteydessä. Jos auton seuraava omistaja ei halua käyttää alkolukkojärjestelmää, se voidaan poistaa autosta Volvo-liikkeessä.

Käsiyksikkö on langaton, joten kuljettaja voi ottaa sen tarvittaessa mukaansa. Vaikka laite antaa aina tarkan arvion veren alkoholipitoisuudesta käyttöpaikastaan riippumatta, se voi kommunikoida ohjausjärjestelmän kanssa enintään kymmenen metrin säteellä autosta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat