Voisiko tässä olla joukkoliikenteen seuraava askel? Katso kuvat

Helsingissä Aalto-yliopistossa teollista suunnittelua opiskeleva Lukas Medeisis on visioinut konseptin tulevaisuuden joukkoliikennevälineestä. Liettuasta kotoisin oleva Medeisis on ideoinut osittain aurinkovoimaa hyödyntävän ilmatyynyaluksen, joka voisi kuljettaa matkustajia merenrannikolla.

AirFlow-konseptin lähtökohtana oli, miten Helsingin kaupungin julkisen liikenteen ongelmia voitaisiin helpottaa. Medeisisin visiossa julkista liikennettä siirretään ruuhkaisilta alueilta merelle, jolloin matkustajat saavat nautittavakseen merelliset näköalat. Ilmatyynyaluksen etuna on, että siinä ei ole merielämää haittaavia suuria potkureita eikä meren jäätyminen talvella haittaisi aluksen liikennöintiä. Alus ei myöskään tarvitsisi liikennöintiään varten uutta liikenneinfrastruktuuria.

Medeisisin designista uutisoi vaikutusvaltainen teknologialehti Wired verkkosivuillaan.

- Ilmatyynyalus on yksi harvoista kulkuneuvoista, joita voidaan käyttää millä tahansa pinnalla - vedessä, lumessa ja jäällä, Medeisis toteaa.

AirFlow-aluksessa olisi katolla läpinäkyviä aurinkopaneeleja, jotka antaisivat osittain voimaa alukselle. Paneelien kautta auringonvalo pääsisi myös sisälle alukseen. Alukseen mahtuisi kuljettajan lisäksi 39 matkustajaa. Tilaa olisi myös kahdelle lastenrattaalle. Aluksen sivulle on järjestetty oma tilansa matkustajien polkupyörille.

Medeisis myöntää, että hänen näkemyksensä saattaa vaikuttaa hyvin futuristiselta, se ei loppujen lopuksi ole niin kaukaa haettu. Hän pohtii, että alus voitaisiin kehittää viidestä kymmeneen vuodessa.

Wiredin jutun kommenttiosuudessa kritisoidaan suunnitelmassa olevia käytännön ongelmia, kuten talven aiheuttamia haasteita aurinkopaneelien käytölle. Toisaalta kommenteissa myös kiitellään konseptia uudenlaisesta lähetysmistavasta joukkoliikenteen helpottamiseksi.

Lue myös:

    Uusimmat